
AstraZeneca alleged that the title of a Novartis UK

press release, ‘Femara (letrozole) FIRST aromatase

inhibitor to indicate OVERALL SURVIVAL BENEFIT

versus tamoxifen when taken for five years after

breast cancer surgery’ was misleading as it

exaggerated study results (Breast International

Group (BIG) 1-98 study) which had failed to show

statistical significance (p=0.08). 

AstraZeneca noted that consumer journalists were

able to access the press release online and the

outputs were most likely to be read by the public.

The press release raised unfounded hopes of

increased survival that could not be substantiated

by the current evidence. Patients reading this

information would be encouraged to demand

letrozole over other aromatase inhibitors. There

was no evidence of survival benefit for any

aromatase inhibitor used in this setting. 

AstraZeneca alleged that the intention of the

headline to mislead readers into believing letrozole

had achieved a survival benefit over tamoxifen was

further evidenced by the quotation in the press

release by a senior company spokesman that ‘The

survival data shown may offer new promise for

breast cancer patients’. All aromatase inhibitors

had shown benefits in disease-free survival in the

adjuvant setting. However there was no ‘new

promise’ for these patients. Based on these data it

would still be inappropriate for health professionals

to counsel their patients on the ‘promise’ of a

survival benefit from any aromatase inhibitor,

letrozole included. 

AstraZeneca was further concerned by the

statement ‘Long-term follow-up from major,

independent BIG 1-98 trial adds further evidence

that starting with Femara may be the optimal

treatment strategy versus tamoxifen’ (emphasis

added). There was no new evidence from this

analysis that suggested this was the case. Novartis

had tried to use a non-significant survival benefit to

suggest that letrozole was superior to anastrozole

(AstraZeneca’s product Arimidex), the only other

licensed aromatase inhibitor in this setting. This

was incorrect as neither had shown a statistically

significant overall survival benefit in the adjuvant

setting. Patients reading this information would be

encouraged to demand letrozole over other

aromatase inhibitors.

AstraZeneca stated that the press release referred

to a separate censored analysis, which was ‘in

favour’ of letrozole, but did not clearly state that

the analysis was not protocol defined and

performed post hoc in a population that had been

un-blinded, which severely limited the ability to

assess the significance of the result. This was

further evident in the slides from the presentation

of the data which did not refer to event numbers,

nor to a p value. The press release did not make

clear any of the caveats of this analysis, further

misleading readers as to the robustness of the

data. 

During inter-company dialogue Novartis suggested

it qualified the statement by adding a non-

significant p value. However the consumer media

could not be expected to understand the subtleties

of complex data and it could potentially mislead

readers eg a Daily Mail article clearly stated that

letrozole reduced the risk of death by 20% but did

not state that the results were non-significant. The

article would encourage patients to demand a

specific aromatase inhibitor. A non-significant

survival result did not justify providing information

to the public in this manner. AstraZeneca alleged

that Novartis had failed to maintain high standards,

and press releases of this nature brought discredit

to, and reduced confidence in, the pharmaceutical

industry. 

The detailed response from Novartis is given

below.

The Panel noted the results from the new data. The

reduced risk of death for Femara vs tamoxifen was

not statistically significant (p= 0.08) in the intention

to treat analysis. The Panel considered that the

heading to the press release that Femara was the

‘… FIRST aromatase inhibitor to indicate OVERALL

SURVIVAL BENEFIT versus tamoxifen… ’ was not a

fair reflection of the study results; it gave the clear

impression that a clinically significant difference

had been established between the products which

was not so. The Panel did not consider that the use

of the word ‘indicate’ negated the otherwise

misleading impression as submitted by Novartis.

The Panel considered that the heading was

misleading as alleged and a breach of the Code was

ruled. 

The Panel considered that the press release raised

unfounded hopes of successful treatment and

would in effect encourage patients to ask for a

specific prescription only medicine, Femara, as

alleged. A breach of the Code was ruled.

With regard to the claim ‘Long-term follow-up from

major independent BIG 1-98 trial adds further

evidence that starting with Femara may be the

optimal treatment strategy versus tamoxifen’ the

Panel noted that there were no clinical studies

comparing Femara and anastrozole. There were

treatment strategies other than Femara. The Panel

83Code of Practice Review May 2009

CASE AUTH/2201/1/09

ASTRAZENECA v NOVARTIS
Femara press release

65224 Code of Practice May No 64:Layout 1  13/5/09  12:21  Page 83



considered that the press release did not make this

sufficiently clear. In the Panel’s view the use of the

phrase ‘may be’ did not negate the impression that

Femara was the optimal treatment strategy vs

tamoxifen. The Panel considered that patients

would be inclined to ask for Femara in preference

to other aromatase inhibitors. The Panel considered

that the claim in question was misleading in this

regard and a breach of the Code was ruled.

The statement ‘To explore the impact of the

selective crossover, an additional analysis was

conducted censoring follow-up times at the date of

crossover to letrozole for 25% of the patients in the

tamoxifen arm. In this analysis a 19% reduction in

risk of death (HR 0.81, 95% CI: 0.69-0.94) was

observed in favour of Femara’ did not in the Panel’s

view reflect the nature of the data. This analysis

was not protocol defined and was performed post-

hoc with the tamoxifen arm un-blinded. The Panel

considered the statement was misleading as

insufficient detail was provided about the nature of

the data. A breach of the Code was ruled. In the

Panel’s view the Daily Mail article provided by

AstraZeneca to support its complaint demonstrated

that the press release was misleading. 

The Panel did not consider that it was a breach of

the Code per se to issue a press release about non-

significant survival results and on this narrow point

no breach of the Code was ruled. 

The Panel was concerned that a misleading press

release had been issued about data that would be

of great interest to the public and health

professionals. High standards had not been

maintained and a breach of the Code was ruled.

With regard to the alleged breach of Clause 2 the

Panel considered it was very important that press

releases, particularly those that were made

available to consumer journalists about sensitive

issues such as survival in cancer patients, were fair,

factual and not misleading. Clause 2 was used as a

sign of particular censure and reserved for such

use. The Panel considered that the circumstances

warranted such a ruling and a breach of Clause 2

was ruled. 

AstraZeneca UK Limited complained about a UK
press release (ref FEM08000117) issued by Novartis
Pharmaceuticals UK Ltd. The press release dated 11
December, was headed ‘Femara (letrozole) FIRST
aromatase inhibitor to indicate OVERALL SURVIVAL
BENEFIT versus tamoxifen when taken for five years
after breast cancer surgery’.

The press release referred to results released that
day from a protocol defined intent-to-treat (ITT)
analysis of the Femara and tamoxifen monotherapy
arms in the Breast International Group (BIG) 1-98
study. Also included were results from an additional
post-hoc censored analysis. The results were
presented at the San Antonio Breast Cancer
Symposium, an international symposium for
scientists and clinicians in breast cancer.

Femara was indicated for the adjuvant treatment of
postmenopausal women with hormone receptor
positive invasive early breast cancer and treatment of
early invasive breast cancer in postmenopausal
women who had received prior standard adjuvant
tamoxifen therapy. It could be used as first line
treatment in postmenopausal women with advanced
breast cancer. It was indicated for treatment of
advanced breast cancer in postmenopausal women in
whom tamoxifen or other anti-oestrogen therapy had
failed and could be used as pre-operative therapy in
some defined postmenopausal women to allow
subsequent breast conserving surgery. 

COMPLAINT

AstraZeneca noted that the press release,
specifically tailored for the UK media, related to the
latest results of a large international study
comparing letrozole with tamoxifen in the treatment
of early breast cancer which were released at a
prestigious conference.

The title of the press release ‘Femara (letrozole)
FIRST aromatase inhibitor to indicate OVERALL
SURVIVAL BENEFIT versus tamoxifen when taken
for five years after breast cancer surgery’ implied a
significant survival benefit for letrozole over
tamoxifen, which would be considered a major
breakthrough in this field, worthy of significant
press coverage. However, only upon further reading
did it become evident that the title was in fact an
exaggeration of a study result that failed to reach
statistical significance (p=0.08). AstraZeneca alleged
that the press release was therefore misleading in
breach of Clause 22.2. 

Novartis Oncology issued this press release via a
web information distribution service. AstraZeneca
noted that consumer journalists accessed this web
information distribution service and the outputs
were most likely to be read by the public. The press
release raised unfounded hopes of successful
treatment (an increase in survival), a claim that
could not be substantiated by the current evidence
in breach of Clause 22.2. Patients reading this
information would be encouraged to demand
letrozole over other aromatase inhibitors breaching
Clause 22.2. There was no evidence of survival
benefit for any of the aromatase inhibitors used in
this setting. 

The intention of the headline was to mislead
readers into believing letrozole had achieved a
survival benefit over tamoxifen. This was further
evident by the quotation in the press release by a
senior company spokesman, that ‘The survival data
shown may offer new promise for breast cancer
patients’. All aromatase inhibitors had shown
benefits in disease-free survival in the adjuvant
setting. However there was no ‘new promise’ for
these patients. Based on these data it would still be
inappropriate for health professionals to counsel
their patients on the ‘promise’ of a survival benefit
from any aromatase inhibitor, letrozole included. 

84 Code of Practice Review May 200985

65224 Code of Practice May No 64:Layout 1  13/5/09  12:21  Page 84



AstraZeneca was further concerned by the
statement ‘Long-term follow-up from major,
independent BIG 1-98 trial adds further evidence
that starting with Femara may be the optimal
treatment strategy versus tamoxifen’ (emphasis
added). There was no new evidence from this
analysis that suggested this was the case. Novartis
had tried to use a non-significant survival benefit to
suggest that letrozole was superior to anastrozole
(AstraZeneca’s product Arimidex), the only other
licensed aromatase inhibitor in this setting. This
was incorrect as neither had shown a statistically
significant overall survival benefit in the adjuvant
setting, and in any case this claim would only be
appropriate in the context of a clinical trial directly
comparing letrozole with other aromatase
inhibitors. Patients reading this kind of information
would be encouraged to demand letrozole over
other aromatase inhibitors in breach of Clause 22.2.

AstraZeneca stated that the press release referred to
a separate censored analysis, which was ‘in favour’
of letrozole, but did not clearly state that the
analysis was not protocol defined and performed
post hoc in a population that had been un-blinded,
which severely limited the ability to assess the
significance of the result. This was further evident in
the slides from the presentation of the data which
did not refer to event numbers, nor to a p value. The
press release did not make clear any of the caveats
of this analysis, further misleading readers as to the
robustness of the data. 

During inter-company dialogue Novartis suggested
it qualified the statement by adding a non-
significant p value to the press release. However
companies could not expect consumer media to
understand the subtleties of complex data and it
could potentially mislead readers by
misunderstanding press releases. There was further
evidence that this press release had been taken out
of context; a Daily Mail article clearly stated that
letrozole reduced the risk of death by 20%, with no
reference to the fact that the results were non-
significant. The article would encourage patients to
demand a specific aromatase inhibitor. A non-
significant survival result did not justify providing
information to the public in this manner and was in
breach of Clause 22.2. Novartis had failed to
maintain high standards, and press releases of this
nature brought discredit to, and reduced confidence
in, the pharmaceutical industry. 

In summary AstraZeneca believed that this press
release grossly misled health professionals and the
public into believing that Femara had achieved a
significant survival benefit over tamoxifen
breaching Clauses 22.2, 9.1 and 2. 

RESPONSE

Novartis stated that BIG 1-98 was an international,
double-blind, controlled trial of postmenopausal
women with hormone receptor positive early breast
cancer (n=8,010). Patients were randomised to

adjuvant treatment with either Femara for 5 years,
tamoxifen for 5 years or a sequence of the two in
either order. In summary -

� The study was independently led by the
International Breast Cancer Study Group (IBCSG)
with financial and monitoring support provided
by Novartis. 

� Two previous analyses of several endpoints,
undertaken with median follow up of 26 and 51
months respectively, demonstrated that 5 years
of Femara was superior to tamoxifen through
assessment of several endpoints, most notably
the primary endpoint of disease-free survival and
time to distant recurrence (metastases). The first
of these reports, in 2005, resulted in the approval
of the indication, ‘Adjuvant treatment of
postmenopausal women with hormone receptor
positive invasive early breast cancer’. 

� The results also led IBCSG to take the ethical
decision to un-blind the tamoxifen 5 year arm
and offer those patients a choice of switching to
Femara. 

� ITT analysis presented at the conference included
the 4,922 patients that were randomised to
Femara or tamoxifen for 5 years. This was pre-
specified in the protocol to occur when 10 years
had elapsed since the start of randomisation in
1998. The median follow up for this analysis was
76 months. 

� Following un-blinding in 2005, approximately a
quarter (25.2%) of the patients originally
randomised to tamoxifen selected to cross over
to Femara. The median duration of treatment
with Femara in these patients was 18 months.
These patients remained in the tamoxifen arm for
the ITT analysis and therefore, the ITT analysis
included significant bias towards tamoxifen.
Despite this bias, statistically significant
differences favouring Femara were observed in
the primary endpoint of disease-free survival and
time to distant recurrence and a p value of 0.08
was observed for the secondary endpoint of
overall survival. 

� To estimate the impact of the selective crossover,
IBCSG did a censored analysis of the ITT
population. Data was censored from patients at
the time of crossover. In this second analysis, a
hazard ratio (HR) of 0.81 was observed for overall
survival, representing a relative risk reduction of
19% for Femara versus tamoxifen. This was
statistically significant, with the 95% confidence
interval not crossing 1.00 (95% CI: 0.69 – 0.94). 

Novartis submitted that pharmaceutical companies
normally announced results from major clinical
trials and the communication of these newsworthy
results was in order to inform people in the UK who
were interested in the treatment of breast cancer,
including health professionals, the media and the
public. 

85Code of Practice Review May 2009

65224 Code of Practice May No 64:Layout 1  13/5/09  12:21  Page 85



Clause 22.2 allowed such information to be made
available via a press release to members of the
public as long as this was factual and presented in a
balanced way. Novartis believed that the press
release presented the data from the reported
analyses in a factual and balanced manner and
objectively represented the IBCSG findings.
Furthermore it did not believe that the results as
presented raised unfounded hopes of successful
treatment as alleged or would encourage members
of the public to ask their health professionals to
prescribe Femara.

Novartis noted that the full press release heading
was:

Femara (letrozole) FIRST aromatase inhibitor to

indicate OVERALL SURVIVAL BENEFIT versus

tamoxifen when taken for five years after breast

cancer surgery

� Femara showed reduced risk of death by 13%
(P=0.08) versus tamoxifen, despite inclusion of
patients who had switched over from tamoxifen
to Femara during the study period, following the
study’s unblinding

� In a separate censored analysis excluding
patients after they crossed over to Femara,
reduction in risk of death was 19% (HR= 0.81,
95% CI: 0.69-0.94)

� Long-term follow-up from major independent
BIG 1-98 trial adds further evidence that starting
with Femara may be the optimal treatment
strategy versus tamoxifen.

As described above, it was important to consider
both analyses from the BIG 1-98 study presented at
the December meeting. Both analyses were
presented in the press release header and the
explanatory text below and therefore faithfully
represented the IBCSG presentation of the BIG 1-98
study update in a balanced way.

Novartis believed that the title was factually correct.
The word ‘indicate’ clearly conveyed that overall
superiority had not been proven and did not
exaggerate the study results. This was further
supported by bullet points immediately below the
title which stated, together with corresponding
statistical data, the trial results from two separate
analyses presented at the meeting. The second
paragraph of the main body of the press release
specifically stated that the difference in overall
survival in the ITT analysis was not statistically
significant. 

No indication of an overall survival benefit versus
tamoxifen had previously been demonstrated in an
adjuvant aromatase inhibitor trial. The Arimidex,
Tamoxifen, Alone or in Combination trial in the
adjuvant setting failed to demonstrate a significant
benefit for anastrozole versus tamoxifen in terms of
overall survival, despite 100 months’ median follow
up (HR, 0.97; 95% CI, 0.86-1.11; p=0.7); the first

report from the Tamoxifen Exemestane Adjuvant
Multinational trial was presented at the San Antonio
Breast Cancer Symposium in December 2008 and
no significant overall survival benefit for
exemestane (Pfizer’s product Aromasin) was
demonstrated over tamoxifen. The use of the term
‘first’ was therefore justified in this context.

Novartis believed that the two analyses of overall
survival in the BIG 1-98 study, which included 4,922
patients and was independently led by IBCSG was
newsworthy for health professionals and others
interested in the treatment of breast cancer. 

Novartis also believed that because the results from
this independent presentation at the prestigious
meeting had been presented in a factual and
balanced way, the press release did not mislead
readers to draw inaccurate conclusions. 

The press release did not include statements that
encouraged members of the public to demand
Femara over other treatments currently offered for
the adjuvant treatment of hormone receptor
positive early breast cancer. Novartis did not believe
that the title of the press release was in breach of
Clause 22.2 as alleged. 

Novartis believed the press release to be relevant
and of interest to consumer journalists and their
readers. The information included in the IBCSG
presentation of the BIG 1-98 study update
substantiated a favourable benefit of Femara over
tamoxifen and the results were faithfully and
accurately presented in a balanced manner by the
press release. No ‘unfounded’ hopes of successful
treatment were given by the press release, in fact, it
informed journalists of results from a large,
international, independent clinical study that were
important and significant to anyone interested in
the treatment of early breast cancer. 

AstraZeneca had included an article from the Daily
Mail Online, which was published the day after the
results were presented. As far as Novartis was
aware, this was the only resulting article published
in the national consumer press. Novartis noted that
the article in the newspaper edition of the Daily Mail
was a relatively small, quarter page article,
published on page 28. Novartis believed that
AstraZeneca had based its assertion that patients
would be led to ‘demanding’ Femara on this one
short article. The article reported the results from
the study in a balanced way and then referred to
aromatase inhibitors in general and placed their use
in context against the use of tamoxifen. Therefore
Novartis did not accept that the press release was in
breach of Clause 22.2 based on the allegation that
unfounded hopes of successful treatment would be
raised and patients could be encouraged to ask their
health professional to prescribe Femara. 

Novartis noted the conclusions in the BIG 1-98 slide
set: ‘Updated results of BIG 1-98 suggest superior
overall survival with letrozole compared with
tamoxifen’. The quotation in question accurately

86 Code of Practice Review May 2009

65224 Code of Practice May No 64:Layout 1  13/5/09  12:21  Page 86



represented the conclusions that this data
‘suggests’ superiority of Femara over tamoxifen and
that it ‘may’ offer new promise for a significant
number of patients with breast cancer. A large
proportion of women with early breast cancer who
were appropriate for adjuvant endocrine treatment
(eg tamoxifen, aromatase inhibitors), received
tamoxifen. 

The new evidence presented at the meeting
confirmed previous results from the BIG 1-98 study
with a median follow up of 76 months, which
demonstrated through the analysis of several
endpoints that Femara was superior to tamoxifen.
This statement clearly referred to a comparison of
Femara and tamoxifen with the words ‘versus
tamoxifen’. The comparator medicine, tamoxifen, in
the BIG 1-98 trial was mentioned throughout the
press release heading and in four paragraphs of the
body of the press release text. No statement in the
press release suggested that Femara was superior
to anastrozole. As AstraZeneca correctly pointed
out, there were no direct clinical comparisons of
these two aromatase inhibitors in the adjuvant
treatment setting. The press release would not
encourage patients to demand Femara over other
aromatase inhibitors and therefore, Novartis
believed there was no breach of Clause 22.2. 

The information relating to the censored analysis
read:

‘To explore the impact of the selective crossover,
an additional analysis was conducted censoring
follow-up times at the date of crossover to
letrozole for 25% of the patients in the tamoxifen
arm. In this analysis, a 19% reduction in risk of
death (HR=0.81, 95% CI: 0.69-0.94) was observed
in favour of Femara.’

This was an accurate and balanced representation
of the facts released by the IBCSG at the meeting.
The language expressly indicated that this was an
extra analysis to explore the impact of selective
crossover in the ITT analysis results. It was clearly
stated that the censored analysis was performed as
‘an additional analysis’ to the protocol-defined ITT
analysis described in the preceding paragraph. Due
to the un-blinding and subsequent unplanned,
selective crossover to Femara in the ITT analysis, it
was important to consider both analyses in context
to better estimate the effect of Femara versus
tamoxifen if the trial had remained fully blinded.
The press release had presented these data in a
factual and balanced manner, and there was no
attempt to mislead readers as alleged.

In summary, Novartis believed that the press
release presented the data in a factual and balanced
way. The title was not an unqualified claim for
superiority but highlighted that the data indicated
that an improvement was seen versus tamoxifen
over 5 years. The press release was clear
throughout that the data reported was versus
tamoxifen. It did not raise unfounded hopes of
successful treatment or contain statements which

would encourage members of the public to ask their
health professional to prescribe a specific
prescription only medicine. Therefore Novartis did
not believe that the press release warranted
breaches of Clause 22.2 nor that it had failed to
maintain high standards or brought discredit to, or
reduced confidence in, the pharmaceutical industry
warranting breaches of Clauses 9.1 or 2. 

PANEL RULING

The Panel noted the results from the new data. The
reduced risk of death for Femara versus tamoxifen
was not statistically significant (p= 0.08) in the ITT
analysis. The Panel considered that the heading to
the press release that Femara was the ‘… FIRST
aromatase inhibitor to indicate OVERALL SURVIVAL
BENEFIT versus tamoxifen… ’ was not a fair
reflection of the study results. The Panel considered
that the heading gave the clear impression that a
clinically significant difference had been established
between the products which was not so. The
difference was not statistically significant. The Panel
did not consider that the use of the word ‘indicate’
negated the otherwise misleading impression as
submitted by Novartis. The Panel considered that
the heading was misleading as alleged and a breach
of Clause 22.2 was ruled. 

The Panel considered that the press release raised
unfounded hopes of successful treatment and
would in effect encourage patients to ask for a
specific prescription only medicine, Femara, as
alleged. A breach of Clause 22.2 was ruled.

With regard to the claim ‘Long-term follow-up from
major independent BIG 1-98 trial adds further
evidence that starting with Femara may be the
optimal treatment strategy versus tamoxifen’ the
Panel noted that there were no clinical studies
comparing Femara and anastrozole. There were
treatment strategies other than Femara. The Panel
considered that the press release did not make this
sufficiently clear. In the Panel’s view the use of the
phrase ‘may be’ did not negate the impression that
Femara was the optimal treatment strategy versus
tamoxifen. The Panel considered that patients
would be inclined to ask for Femara in preference to
other aromatase inhibitors. The Panel considered
that the claim in question was misleading in this
regard and a breach of Clause 22.2 was ruled.

The statement ‘To explore the impact of the
selective crossover, an additional analysis was
conducted censoring follow-up times at the date of
crossover to letrozole for 25% of the patients in the
tamoxifen arm. In this analysis a 19% reduction in
risk of death (HR 0.81, 95% CI: 0.69-0.94) was
observed in favour of Femara’ did not in the
Panel’s view reflect the nature of the data. This
analysis was not protocol defined and was
performed post-hoc with the tamoxifen arm un-
blinded. The Panel did not accept Novartis’
submission that it was clear that the analysis was
additional to the ITT analysis. The Panel

87Code of Practice Review May 2009

65224 Code of Practice May No 64:Layout 1  13/5/09  12:21  Page 87



considered the statement was misleading as
insufficient detail was provided about the nature of
the data. A breach of Clause 22.2 was ruled. 

In the Panel’s view the Daily Mail article provided by
AstraZeneca to support its complaint demonstrated
that the press release was misleading. 

The Panel did not consider that it was a breach of
the Code per se to issue a press release about non-
significant survival results and on this narrow point
no breach of Clause 22.2 was ruled. 

The Panel was concerned that a misleading press
release had been issued about data that would be of
great interest to the public and health professionals.
High standards had not been maintained and a

breach of Clause 9.1 was ruled.

With regard to the alleged breach of Clause 2 the
Panel considered it was very important that press
releases, particularly those that were made
available to consumer journalists about sensitive
issues such as survival in cancer patients, were fair,
factual and not misleading. Clause 2 was used as a
sign of particular censure and reserved for such
use. The Panel considered that the circumstances
warranted such a ruling and a breach of Clause 2
was ruled. 

Complaint received 20 January 2009

Case completed 24 February 2009

88 Code of Practice Review May 2009

65224 Code of Practice May No 64:Layout 1  13/5/09  12:21  Page 88




