CASE AUTH/2240/6//09

NO BREACH OF THE CODE

REGULATORY AFFAIRS CONSULTANT v ROCHE

Articles about MabThera in the lay press

A regulatory affairs consultant and scientist/writer,
complained about articles discussing the early use
of MabThera (rituximab) in rheumatoid arthritis
(RA) which were published in the Daily Telegraph
and The Times and mentioned on television.
MabThera was marketed by Roche Products.

Mabthera was indicated inter alia, in combination
with methotrexate (MTX) for RA patients with
severe active disease who had had an inadequate
response or intolerance to other disease modifying
anti-rheumatic drugs (DMARDs).

The complainant alleged that the reproduced Roche
press release describing the wonders of off-label
use of rituximab was advertising. It was
unbalanced and pushed dangerous medicines to
the public. There was no mention of the extremely
dangerous side effects. Was this allowed? It made
a joke of the medicine approval procedure.

In subsequent correspondence the complainant
noted that although MabThera was indicated for
rheumatoid arthritis in some cases it was indicated
to be used as the articles described. The
complainant alleged that the newspaper and
television articles were a marketing campaign
disguised as news. The article in The Times was
almost a copy of a press release reporting details of
a clinical trial. It made claims for the medicine,
including a 30% efficacy rate, which appeared
rather low. However, the article did not mention
any of the serious side effects or even refer to the
prescribing information.

The complainant alleged that the material was
designed to get patients to campaign for doctors to
give them MabThera while not making clear that it
had life threatening side effects; the list of severe
adverse reactions should be included to give them
a balanced view.

The complainant alleged that there was clearly a
conflict of interest and the lead investigator who
was mentioned in the press was obviously
employed by Roche.

The complainant found the blatant use of the press
for medicine marketing to be cynical.

The detailed response from Roche is given below.

The Panel noted that although the complainant had
complained about articles in the UK press, she had
provided a copy of the global press release. The
global press release had not been issued in the UK.
The UK press release detailed trial results as
presented at a major European conference. It was

Code of Practice Review August 2009

stated that 30.5% of the RA patients taking
rituximab and MTX achieved remission vs 12.5% of
those taking MTX alone. The Panel considered that
the UK press release was written in a factual,
balanced and non promotional manner; it clearly
stated that rituximab was not licensed for early RA.
A short paragraph also referred to side effects such
as hypertension, nausea and upper respiratory tract
infections. It was stated that as with all RA
therapies, a small proportion of more serious side-
effects were seen.

The Panel did not consider that the press release
raised unfounded hopes of successful treatment or
was misleading with respect to the safety of the
product.

The Panel considered that any good news story
about a medicine would have an inevitable positive
impact but nonetheless it did not consider that
statements had been made for encouraging
patients to ask their health professional to
prescribe rituximab. The press release was not an
advertisement per se for rituximab and nor was it
disguised promotion. The Panel noted that
rituximab was not indicated for use in early RA
however it did not consider that the press release
promoted an unlicensed indication. In the Panel’s
view Roche had not failed to maintain high
standards. No breaches of the Code were ruled
including no breach of Clause 2.

A regulatory affairs consultant and scientist/writer,
complained about articles discussing MabThera
(rituximab) that appeared in the Daily Telegraph
(‘Drug hope for arthritis victims’) and The Times
(‘Drug can curb joint damage at the very start of
arthritis’) and mentioned on television on 16 June
2009. MabThera was marketed by Roche Products
Limited.

MabThera was indicated, inter alia, in combination
with methotrexate (MTX) for rheumatoid arthritis
(RA) patients with severe active disease who had
had an inadequate response or intolerance to other
disease modifying anti-rheumatic drugs (DMARDs).

COMPLAINT

The complainant alleged that the advertisement
(well, reproduced Roche press release) describing
the wonders of off-label use of rituximab, which was
represented as an article, was in fact advertising. The
article was unbalanced and pushed dangerous
medicines to the public. There was no mention of the
extremely dangerous side effects. Was this allowed?
It made a joke of the medicine approval procedure.

97



In a subsequent response the complainant noted
that she had made a mistake. MabThera was
indicated for RA in some cases. However, she was
not sure that it was indicated to be used as the
articles described. The complainant alleged that the
articles printed in The Times, The Telegraph and
mentioned on television on 16 June 2009 were a
marketing campaign disguised as news. The article
in The Times was almost a copy of a press release
reporting details of a clinical trial. It made claims
for the medicine, including a 30% efficacy rate,
which appeared rather low. However, the article did
not mention any of the serious side effects or even
refer to the prescribing information.

The complainant alleged that this article was
designed to get patients to campaign for doctors to
give them the medicine while not making clear that
the medicine had life threatening side effects.

This made the complainant very angry to
constantly see newspapers publishing obvious
marketing related material.

In a subsequent response the complainant
enclosed a copy of the Roche press release. The
complainant alleged that there was clearly a
conflict of interest and the lead investigator who
was mentioned in the press was obviously
employed by Roche.

However, the complainant was not sure that Roche
was the problem, but it was the newspapers which
printed the stuff. The newspapers were simply
reproducing press releases, meant to support the
share price of the pharmaceutical company, and, of
course, to ensure the public made a big noise to be
prescribed the medicines. The complainant found
the blatant use of the press for medicine marketing
to be cynical.

The actual article was unbalanced, there was no
mention that the proposed treatment caused many
adverse events.

The complainant alleged that the newspapers, not
the pharmaceutical company, were at fault here.
They had not checked out the story, but simply
reproduced a press release and should be held to
account for the inaccuracy of the story.

The complainant was not based in the UK and had
only seen the Internet version of these articles, but
assumed that the content was the same.

The complainant provided a list of severe adverse
reactions, many were obviously life threatening,
taken from the MabThera summary of product
characteristics (SPC).

Serious adverse reactions observed in post-
marketing surveillance: *Serious viral
infection. Late neutropenia, pancytopenia,
aplastic anaemia. Severe events in patients
with prior cardiac condition or cardiotoxic
chemotherapy, heart failure, myocardial

98

infarction. Hearing loss. Severe vision loss.
Multi-organ failure. Infusion related
reactions, anaphylaxis, tumour lysis
syndrome, cytokine release syndrome,
serum sickness. Very rare cases of Hepatitis
B reactivation, including fulminant hepatitis
with fatal outcome. Progression of pre-
existing Kaposi's sarcoma, mainly in patients
with HIV. Cranial neuropathy, peripheral
neuropathy, facial nerve palsy, loss of other
senses. Renal failure. Bronchospasm,
respiratory failure, pulmonary infiltrates,
interstitial pneumonitis. Gastro-intestinal
perforation. Severe bullous skin reactions,
toxic epidermal necrolysis. Vasculitis
(various types)*.

The complainant alleged that if the article was
aimed at the public who were unfortunate enough
to suffer with arthritis, then the list of severe
adverse reactions should be included to give them
a balanced view.

When writing to Roche the Authority asked it to
respond in relation to Clauses 2, 3.2, 9.1, 12.1, 22.1
and 22.2 of the Code.

RESPONSE

Roche noted that the articles at issue were
published in The Times and The Daily Telegraph on
16 June 2009 following the presentation of data
from the rituximab IMAGE trial at the European
League against Rheumatism (EULAR) meeting in
Denmark on 11 June 2009. Roche UK had issued a
press release around the presentation of these data
to the medical and consumer press on 15 June.
Roche UK issued this press release to the UK media
including The Times and Daily Telegraph and not
the global press release as sourced by the
complainant who stated that she was not based in
the UK. The global press release was not issued in
the UK.

Roche noted that the IMAGE trial was the first
radiographic trial using rituximab in combination
with MTX in RA patients who had previously been
naive to traditional DMARDs. Up until now
rituximab had only shown a disease modifying
effect via radiographic measurements in patients
who had failed to respond to anti-TNF therapies.

Roche noted that IMAGE was a Phase lll,
randomized, controlled, double-blind trial involving
755 patients to evaluate the safety and efficacy of
rituximab in combination with MTX compared with
MTX alone, in MTX-naive patients with active RA.
Patients in the rituximab arms were either treated
with 2 x 1000mg or 2 x 500mg. At week 24 patients
with disease activity score (DAS) >2.6 received a
second course of rituximab. Those with DAS <2.6
were re-treated if and when their DAS exceeded 2.6.
The primary endpoint was the change from
screening in the modified radiographic total sharp
score (MTSS) at week 52.

Code of Practice Review August 2009



In patients treated with 2 x 1000mg rituximab and
MTX, the baseline to one year data showed a
significantly smaller change (0.359) in mean mTSS
compared with patients on MTX alone (1.079;
p=<0.001) — a lower progression of joint damage.
By week 52, 65% of these patients achieved a 50%
improvement in symptoms (ACR50), while 47% had
achieved a 70% improvement (ACR70), compared
with 42% and 25% on MTX alone.

Roche submitted that it was of particular clinical
interest that in the second half of the study
(between 6 and 12 months) there was near
complete inhibition of further joint damage in
patients treated with rituximab plus MTX (0.03
mean mTSS vs 0.38 mean change for MTX alone;
p=0.0013). This finding was extremely valuable in
terms of significantly inhibiting the progression of
the destructive nature of rheumatoid arthritis and
thus limiting the impact of the disease on a
patient’s ability to undertake normal physical
activity. By limiting early damage by
pharmacological intervention it was known that the
long term outcome for patients could be
significantly improved.

Given that this was the first time that an anti CD20
medicine had demonstrated such effects in this
early RA patient population it was deemed to be
newsworthy both medically and financially and
thus Roche legimately issued a press release to
both the consumer and medical press. This was
evidenced by the statement made by the President
Elect of EULAR a globally respected academic
rheumatologist who independently stated to The
Daily Telegraph that “This is important news’.
Roche had submitted a licence application for the
use of rituximab in this patient population.

Roche considered that the press release had been
written and issued in line with the principles
outlined in Clause 22 of the Code. The release was
non promotional, factually correct regarding the
outcome of the study, placed both the efficacy and
safety of the medicine in a balanced way, included
a paragraph on the adverse event profile and did
not use language that could be considered to
encourage members of the public to ask their
health professional to prescribe rituximab.

With regard to Clause 12.1, the press release was
written, reviewed and certified as a non
promotional piece of material in line with
established internal Roche UK standard operating
procedures. Roche strongly refuted any suggestion
that it either directly, or via a third party, used this
press release as a method of disguised promotion.
Roche noted that Clause 3.2 stated that the
promotion of a medicine must be in accordance
with the terms of its marketing authorization.
Roche submitted that the press release reported
the outcome of a pivotal clinical development trial
and thus its content was outside the current
marketing authorization, however as stated
previously, it was non promotional and was
financially and medically newsworthy. Similarly it

Code of Practice Review August 2009

was clearly stated in the main body of the release
that rituximab was not currently licensed for use
in early RA. Overall Roche considered it was
produced in line with Clause 22 and Roche
strongly refuted that the press release was in
breach of Clause 3.2.

Roche submitted that given the information
outlined above it did not consider that the
production and release of this material to be in
breach of either Clauses 9.1 or 2.

Roche was concerned that the complainant was
dissatisfied about newspapers publishing stories
about medicine development and considered these
to be marketing related material. However Roche
was very careful to ensure only financially and
medically newsworthy information was put into the
public domain. Roche did not accept that the press
release pushed medicines to the public, nor did it
accept that it made no mention of the side effects, it
was a balanced piece of information that was of
press interest and produced in line with the
principles set out in the Code.

PANEL RULING

The Panel noted that complaints about articles in
the press were judged on the information provided
by the pharmaceutical company or its agent to the
journalist and not on the content of the article itself.
Clause 22.1 prohibited the advertising of
prescription only medicines to the general public.
Clause 22.2 permitted information to be supplied
directly or indirectly to the general public but such
information had to be factual and provided in a
balanced way. It must not raise unfounded hopes of
successful treatment or be misleading with respect
to the safety of the product. Statements must not
be made for the purpose of encouraging members
of the public to ask their health professional to
prescribe a specific medicine.

The Panel noted that although the complainant had
complained about articles in the UK press, she had
provided a copy of the global press release. The
global press release had not been issued in the UK.
The UK press release detailed results from the
IMAGE trial as presented at the EULAR conference.
It was stated that 30.5% of the RA patients taking
rituximab and MTX achieved remission vs 12.5% of
those taking MTX alone. The Panel considered that
the UK press release was written in a factual,
balanced and non promotional manner. The press
release clearly stated that rituximab was not
licensed for early RA. A short paragraph also
referred to side effects such as hypertension,
nausea and upper respiratory tract infections.

It was stated that as with all RA therapies, a small
proportion of more serious side-effects were seen.

The Panel did not consider that the press release
raised unfounded hopes of successful treatment or
was misleading with respect to the safety of the
product.

99



The Panel considered that any good news story about
a medicine would have an inevitable positive impact
but nonetheless it did not consider that statements
had been made for encouraging patients to ask their
health professional to prescribe rituximab. The Panel
ruled no breach of Clause 22.2 of the Code. The press
release was not an advertisement per se for rituximab
and nor was it disguised promotion; no breach of
Clauses 22.1 and 12.1 were ruled. The Panel noted
that rituximab was not indicated for use in early RA
however it did not consider that the press release

promoted an unlicensed indication. No breach of
Clause 3.2 was ruled. In the Panel’s view Roche had
not failed to maintain high standards and no breach
of Clause 9.1 of the Code was ruled. Given the rulings
above, there could be no breach of Clause 2 and the
Panel ruled accordingly.

Complaint received 16 June 2009

Case completed 22 July 2009

100

Code of Practice Review August 2009



