CASE AUTH/2263/9/09

BRISTOL-MYERS SQUIBB v BOEHRINGER INGELHEIM

Viramune journal advertisement

Bristol-Myers Squibb complained about a journal
advertisement for Viramune (nevirapine) placed by
Boehringer Ingelheim in HIV Medicine, July 2009.
Viramune was indicated in combination with other
anti-retroviral medicines for the treatment of HIV-1
infected adults, adolescents and children. The
recommended dose of Viramune in patients aged
16 years or over was 200mg daily for the first two
weeks followed by 200mg twice daily thereafter.

The advertisement stated ‘Have you heard?’
Followed by ‘New Viramune data will be coming
soon’. Subsequent text referred to the ArTEN study
and briefly described the treatment regimens used.
No doses were stated. The text concluded with
‘With results expected soon, you will have more
reasons than ever to talk about Viramune’'. Bristol-
Myers Squibb considered that the advertisement
encouraged readers to review the results of the
ArTEN study when they became available.

Bristol-Myers Squibb noted that ArTEN included,
inter alia, two Viramune treatment arms, 200mg
twice daily (licensed dose) or 400mg once daily
(unlicensed dose), each combined with Truvada. As
Viramune was not licensed for once daily use,
Bristol-Myers Squibb alleged that the
advertisement was not in accordance with the
Viramune marketing authorization.

Bristol-Myers Squibb also alleged that the
advertisement was a ‘teaser’ in that it elicited an
interest in the study’s results which would follow
without actually providing any information about
them.

The detailed response from Boehringer Ingelheim is
given below.

The Panel noted that from the overview of the ArTEN
study published in 2009 (Soriano and de Rossi), it
was clear that some patients would be randomised
to receive Viramune 400mg once daily. The study had
commenced in 2006 and the results on the primary
endpoint were expected during the first quarter of
2009. The first presentation of the results was
scheduled for July 2009. Regular safety reviews had
been held. There was no indication in the overview
as to whether a separate analysis would be made of
the once daily/twice daily dosing of Viramune.

The advertisement drew attention to the ArTEN
study trial and would encourage health
professionals to look at the trial outcome. The
Panel noted that the advertisement had been
withdrawn before the publication of the ArTEN
results. The advertisement did not refer to any dose
of Viramune but it elicited interest in the results of

106

the study. The Panel considered it immaterial that
the advertisement did not refer to any results.
Merely raising awareness of a specific study would
draw attention to it. By noting within the
advertisement that the results would soon be
available the Panel considered that Boehringer
Ingelheim had in effect advertised the outcome of
that study. Thus all outcomes would have to be in
accordance with the Code and not relate to
unlicensed doses. There was a difference between
using data from a study which included licensed
and unlicensed doses to substantiate a specific,
within licence claim, and general use for
promotional purposes of a study that used licensed
and unlicensed doses.

The Panel considered that given the inclusion of an
unlicensed dosing regimen in the ArTEN study the
advertisement in effect constituted promotion that
was inconsistent with the particulars listed in the
Viramune SPC. A breach of the Code was ruled.

The Panel did not consider the advertisement was a
teaser as set out in the supplementary information

to the Code. Information about Viramune had been

provided, including prescribing information.

Bristol-Myers Squibb Pharmaceuticals Limited
complained about a journal advertisement (ref
NVP3846) for Viramune (nevirapine) placed by
Boehringer Ingelheim Limited in HIV Medicine, July
2009. Inter-company correspondence had failed to
resolve the matter.

Viramune was indicated in combination with other
anti-retroviral medicines for the treatment of HIV-1
infected adults, adolescents and children. The dose
of Viramune in children was dependent upon body
surface area or body weight. In patients aged 16
years or over the recommended dose was 200mg
daily for the first two weeks followed by 200mg
twice daily thereafter.

The advertisement stated ‘Have you heard?’
Followed by ‘New Viramune data will be coming
soon’. Subsequent text explained that the ArTEN
study compared Viramune with atazanavir (Bristol-
Myers Squibb’s product Reyataz) boosted with
ritonavir (Abbott Laboratories’ product, Norvir) and
on a background of Truvada (fixed dose tenofovir
and emtricitabine) (Gilead Sciences’ product) in
treatment naive patients. The text concluded with
‘With results expected soon, you will have more
reasons than ever to talk about Viramune'.

COMPLAINT

Bristol-Myers Squibb considered that the

Code of Practice Review November 2009



advertisement encouraged readers to review the
results of the ArTEN study when they became
available.

Viramune was licensed to be taken twice daily.
ArTEN compared atazanavir/ritonavir once daily vs
Viramune 200mg twice daily (licensed dose) or
400mg once daily (unlicensed dose), each
combined with Truvada. As Viramune did not have
a licence for once daily use, Bristol-Myers Squibb
alleged that the advertisement was not in
accordance with the Viramune marketing
authorization in breach of Clause 3.2 of the Code.

In inter-company dialogue Boehringer Ingelheim
had acknowledged that once daily Viramune did
not have marketing authorization but stated that it
was not promoting outside the marketing
authorization as no direct reference was made to
the once daily information. Boehringer Ingelheim
had omitted to state that 188 out of the 376
patients were recruited to the once daily Viramune
arm and that these patients contributed to the
primary endpoint.

Bristol-Myers Squibb also alleged that the
advertisement was a ‘teaser’ in that it elicited an
interest in the study’s results which would follow
without actually providing any information about
them.

In inter-company dialogue Boehringer Ingelheim
had stated that the description of patient numbers
and treatment groups was sufficient for the
advertisement not to be considered a teaser.
However, the statements ‘Have you heard’ and
‘results expected soon’ suggested that the intent
was to advertise that the study results would
shortly be available, rather than purely to advertise
the data stated within it. Bristol-Myers Squibb
alleged a breach of Clause 9.1.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim stated that the
advertisement at issue was used before the ArTEN
data was presented at the 5" International Aids
Society (IAS) Conference on HIV Pathogenesis,
Treatment and Prevention, 19-22 July 2009 and
was therefore no longer in use.

The ArTEN study compared three treatment arms:
atazanavir/ritonavir once daily, Viramune 200mg
twice daily (licensed dose), Viramune 400mg once
daily (unlicensed dose). Viramune was combined
with Truvada.

The advertisement contained a factual description
of the number and type of HIV patients and the
treatments used in the study (Viramune and
Truvada). It also stated that new results from the
study would be available soon. In addition, it
included the Viramune brand name, the Viramune
ArTEN study name and the prescribing
information. The advertisement did not refer to
once daily (unlicensed) dosing of Viramune.

Code of Practice Review November 2009

As the advertisement notified readers of future
data from the ArTEN trial and was used before the
IAS Conference, 19 - 22 July 2009, the recruitment
data and the contribution of the arms of the study
to the primary endpoint would not have been
confirmed until presentation of the ArTEN results
at the conference. Boehringer Ingelheim therefore
believed that it was unfair for Bristol-Myers Squibb
to state that ‘Boehringer Ingelheim had omitted to
state that 188 out of the 376 patients were
recruited to the once daily Viramune arm and that
these patients contributed to the primary
endpoint’. Bristol-Myers Squibb had raised a point
that it now knew only to be true after the data had
been presented and after the advertisement had
been withdrawn.

Whilst Boehringer Ingelheim agreed that Viramune
was not licensed for once daily dosing it refuted
the suggestion that the advertisement promoted
Viramune outside its marketing authorization.
Boehringer Ingelheim therefore denied a breach of
Clause 3.2.

Boehringer Ingelheim understood that the Code
did not preclude the use, in promotion, of data
from clinical trials where licensed and unlicensed
treatment regimens were included. However, only
the data for licensed dosing regimens could be
used in promotional material to substantiate
claims. Boehringer Ingelheim therefore believed
that the ArTEN study could be used in promotion
in an appropriate manner. It also believed that the
advertisement at issue was an appropriate use of
the ArTEN study for the promotion of Viramune.

Boehringer Ingelheim refuted the suggestion that
high standards had not been maintained in breach
of Clause 9.1. A ‘teaser’ advertisement was one
that elicited an interest in something without
providing any information about it. The
advertisement clearly provided information about
the ArTEN study (factual description of the
estimated numbers and type of HIV patients that
entered the study and the basic treatment groups
evaluated) and a statement that data from the
study would be available in the future.

Boehringer Ingelheim understood that the Code
did not require that the information provided be
about the results as Bristol-Myers Squibb stated in
its complaint. Boehringer Ingelheim equally
believed that the advertisement did not contain
any language to encourage readers to review
specifically the results of the study as opposed to
the study in its entirety.

Boehringer Ingelheim believed that the
advertisement was an appropriate method of
increasing clinicians’ awareness of an important
clinical trial before the results were presented. The
ArTEN study provided new important toxicity and
safety information for health professionals treating
HIV with commonly used treatment regimens
under specific therapeutic guidance:

107



® The European Medicines Evaluation Agency’s
scientific committee, the Committee for
Proprietary Medicinal Products (CPMP) added
important CD4+ guidance concerning patient
management and risk factors for hepatic and
rash reactions to the Viramune summary of
product characteristics (SPC) (4 February 2004)
which stated that nevirapine should be used
only in men <400 cells/mm3; women <250
cells/mm3 unless the benefit outweighed the
risk.

® Unlike previous studies, patients enrolled in the
ArTEN study had CD4+ cell counts as
recommended within the CD4+ guidelines for
nevirapine use (men <400 cells/mm3; women
<250 cells/y/mm3). Previous studies had included
patients with higher CD4+ counts and thus this
was the first study to prospectively evaluate the
efficacy and safety of nevirapine use within the
CD4+ count guidelines.

® The combination of tenofovir and emtricitabine
[Truvada] was recommended as one of the first
line treatment options in all major guidelines,
and was widely used. It was therefore a
treatment option that physicians were likely to
consider. ArTEN was the first large study to
examine the efficacy and safety of nevirapine in
combination with tenofovir and emtricitabine;
smaller studies had provided conflicting results.

Since this advertisement clearly provided
information about the ArTEN study (ie patient
numbers, treatment groups) it therefore, by
definition, could not be considered as a ‘teaser’
advertisement and so did not breach Clause 9.1.

The Authority had requested a copy of the
information that would be supplied to a health
professional who contacted Boehringer Ingelheim.
All responses for further information to this
advertisement would be referred to medical
information and the response would depend on
the specific information being requested. Whilst
the advertisement was being used Boehringer
Ingelheim would have only been able to respond
on request to provide details of the clinical trial
design and/or the date when the ArTEN data would
be presented.

In response to a request for further information
Boehringer Ingelheim stated that the information
that was in the public domain about the ArTEN
study when the advertisement was published
would have been that presented on
www.clinicaltrials.gov. In addition, an overview of
the ArTEN trail had been published (Soriano and
de Rossi, 2009).

The information now in the public domain about
the ArTEN study consisted of two poster
presentations, one from the IAS Congress, July
2009 (Soriano et al) and the other from the 49t
Interscience Conference on Antimicrobial Agents
and Chemotherapy (ICAAC), September 2009
(Johnson et al).

108

In response to the Panel’s request for a copy of the
further information that would now be supplied to
a health professional who contacted Boehringer
Ingelheim, the company stated that all requests for
further information to the advertisement would be
referred to medical information; the response
would depend on the specific information
requested. Medical information would contact the
enquirer to ask which specific information relating
to ArTEN was required. If the enquirer requested
information on the study design the letter entitled
‘ArTEN study design information request’ would
be provided. If the enquirer specifically requested
the data presented on ArTEN to date, then the
letter entitled ‘request for ArTEN data’ would be
provided along with the poster publications.

PANEL RULING

The Panel noted that from the overview of the
ArTEN study published in 2009 (Soriano and de
Rossi), it was clear that some patients would be
randomised to receive Viramune 400mg once daily.
The study had commenced in 2006 and the results
on the primary endpoint were expected during the
first quarter of 2009. The first presentation of the
results was scheduled for July 2009. Regular safety
reviews had been held. There was no indication in
the overview as to whether a separate analysis
would be made of the once daily/twice daily
dosing of Viramune.

The advertisement drew attention to the ArTEN
study and would encourage health professionals to
look at the outcome. The Panel noted that
Boehringer Ingelheim had withdrawn the
advertisement before the publication of the ArTEN
results. The Panel did not consider that this meant
that the advertisement could not be in breach of
the Code. The advertisement did not refer to any
dose of Viramune but it elicited interest in the
results of the study. The Panel considered it
immaterial that the advertisement did not refer to
any results. Merely raising awareness of a specific
study would draw attention to it. By noting within
the advertisement that the results would soon be
available the Panel considered that Boehringer
Ingelheim had in effect advertised the outcome of
that study. Thus all outcomes would have to be in
accordance with the Code and not relate to
unlicensed doses. There was a difference between
using data from a study which included licensed
and unlicensed doses to substantiate a specific,
within licence claim, and general use for
promotional purposes of a study that used
licensed and unlicensed doses.

The Panel considered that given the inclusion of an
unlicensed dosing regimen in the ArTEN study the
advertisement in effect constituted promotion that
was inconsistent with the particulars listed in the
Viramune SPC. A breach of Clause 3.2 was ruled.

The Panel did not consider the advertisement was

a teaser as set out in the supplementary
information to Clause 9.1. Information about

Code of Practice Review August 2009



Viramune had been provided, including
prescribing information, and thus the Panel ruled
no breach.

During its consideration of this case the Panel
noted that in its view any requests for information
about the ArTEN study generated by the

advertisement could not be considered unsolicited.

This meant that responding to such requests could

not take the benefit of the exemption to Clause 1.2
as set out in the supplementary information to that
clause. The Panel requested that Boehringer
Ingelheim be advised of its views in this regard.

Complaint received 9 September 2009

Case completed 27 October 2009

Code of Practice Review August 2009

109



