
Code of Practice Review May 2011 67

the email thanked the HSJ for its patience in ‘…

getting this off the ground’. Sanofi-Aventis stated

that it could check the final text for factual

inaccuracies. The Panel noted Sanofi-Aventis’

submission that the layout of the piece was chosen

by the HSJ to maintain continuity with the rest of

the journal.

The top right hand corner of the front cover of the

HSJ at issue listed three articles within, one of

which was ‘Improving cardiac care special report:

17’. The way in which the special report was listed

was indistinguishable from the other two articles.

There was no reference on the front cover to

Sanofi-Aventis’ involvement in the special report.

The special report contained several positive

mentions of dronedarone. In the Panel’s view,

although other medicines were mentioned, the

balance of the piece was in favour of dronedarone.

The Panel considered that Sanofi-Aventis had,

through its communications agency, influenced the

scope and content of the special report and

facilitated contact with clinical and non-clinical

experts. In that regard the Panel considered that

there was no strictly arm’s length arrangement

between the provision of sponsorship and the

generation of the special report. In the Panel’s view,

Sanofi-Aventis was inextricably linked to the

production of the report and given its content and

presentation the report was, in effect, disguised

promotional material for dronedarone. The report

was not easily distinguished from the editorial

content of the HSJ and its content appeared to be

wholly independent of Sanofi-Aventis which was

not so. A breach of the Code was ruled.

A doctor complained about a four page ‘special
report’ about atrial fibrillation which appeared on
pages 17-20 of the Health Service Journal (HSJ), 25
November 2010. The top right hand corner of the
first page of the report (page 17 of the HSJ) featured
a prominent Sanofi-Aventis company logo and, in
smaller type, the statement ‘This special report is
paid for and sponsored by Sanofi-Aventis. Sanofi-
Aventis have had no editorial input’.

COMPLAINT

The complainant noted that the supplementary
information to Clause 12.1 of the Code stated that,
‘When a company pays for, or otherwise secures or
arranges the publication of promotional material in
journals, such material must not resemble
independent editorial material’. The complainant
further noted that Sanofi-Aventis acknowledged that
it ‘paid for and sponsored’ the material. The
complainant alleged a breach of Clause 12.1. The
material was promotional because Sanofi-Aventis’

A doctor complained about a four page ‘special

report’ on atrial fibrillation which appeared on

pages 17-20 of the Health Service Journal (HSJ), 25

November 2010. The top right hand corner of the

first page of the report (page 17 of the HSJ)

featured a prominent Sanofi-Aventis company logo

and, in smaller type, the statement ‘This special

report is paid for and sponsored by Sanofi-Aventis.

Sanofi-Aventis have had no editorial input’.

The complainant noted that the supplementary

information to the Code stated that, ‘When a

company pays for, or otherwise secures or arranges

the publication of promotional material in journals,

such material must not resemble independent

editorial material’. The complainant alleged that

the material was promotional because Sanofi-

Aventis’ new medicine dronedarone [Multaq] was

favourably mentioned several times. The editorial

style of the special report was extremely similar or

identical to that of the HSJ with regard to, inter

alia, page layout, typeface, font size, colour scheme

and number of columns. The complainant

submitted that a reader flicking through the

journal, especially from back to front, could read

pages 18-20 and not know that Sanofi-Aventis had

secured publication.

The detailed response from Sanofi-Aventis is given

below.

The Panel noted that it was acceptable for

companies to sponsor material. It had previously

been decided, in relation to material aimed at

health professionals, that the content would be

subject to the Code if it was promotional in nature

or if the company had used the material for a

promotional purpose. Even if neither of these

applied, the company would be liable if it had been

able to influence the content of the material in a

manner favourable to its own interests. It was

possible for a company to sponsor material which

mentioned its own products and not be liable

under the Code for its contents, but only if it had

been a strictly arm’s length arrangement with no

input by the company and no use by the company

of the material for promotional purposes.

The special report in question had been paid for

and sponsored by Sanofi-Aventis; it had been

initiated as a result of a discussion between the

HSJ and Sanofi-Aventis’ communications agency.

The agency had facilitated contact between the

HSJ and the clinical and non-clinical experts who

provided their input. An email from the agency to

the HSJ referred to working with the HSJ to

produce a special report and with one of the expert

contributors quoted in the special report and listed

the key topics that would be covered. The author of

CASE AUTH/2373/11/10 

DOCTOR v SANOFI-AVENTIS
Special report in journal

72310 Code of Practice May No 72:Layout 1  20/05/2011  15:31  Page 67



Code of Practice Review May 201168

supplementary information in the Code which
stated that ‘When a company pays for, or otherwise
secures or arranges the publication of promotional
material in journals, such material must not
resemble independent editorial matter’. The article
did not promote the prescription, supply, sale or
administration of a medicine, and was therefore, by
definition, not promotional. The article was
authored by an HSJ employee and Sanofi-Aventis
did not, as stated clearly at the outset of the special
report, have any editorial input. As such, this was
not disguised promotional material as it was
independent editorial matter. Sanofi-Aventis denied
a breach of Clause 12.1.

In response to a request for further information,
Sanofi-Aventis stated that the article in question
was initiated as a result of discussion between the
HSJ and Sanofi-Aventis’ communications agency at
the time. As such, there was no formal agreement
in place between Sanofi-Aventis and the HSJ as
limited involvement in the article was anticipated.

Sanofi-Aventis had made no use of the article in
promotional activities.

In response to a further request for more
information, Sanofi-Aventis explained that
communication with the HSJ regarding the article
was carried out by its communications agency and
not by Sanofi-Aventis itself. There was no formal
agreement in place between the communications
agency and the HSJ as the article was to be written
by an HSJ employee. The article was written
following her discussions with the experts who
were quoted in the piece. The communications
agency helped by facilitating contact between the
HSJ and clinical and non-clinical experts who
provided their input.

Most of the communication between the HSJ and
the communications agency was by telephone or in
person, which limited the documentation. Sanofi-
Aventis provided an email trail between the HSJ
and the communications agency in which, it
submitted, the key themes were the logistics of
facilitating contact between the HSJ and the
contributing experts. The emails demonstrated that
the article was never intended to be promotional,
hence the lack of briefing material.

PANEL RULING

The Panel noted that it was acceptable for
companies to sponsor material. It had previously
been decided, in relation to material aimed at health
professionals, that the content would be subject to
the Code if it was promotional in nature or if the
company had used the material for a promotional
purpose. Even if neither of these applied, the
company would be liable if it had been able to
influence the content of the material in a manner
favourable to its own interests. It was possible for a
company to sponsor material which mentioned its
own products and not be liable under the Code for
its contents, but only if it had been a strictly arm’s
length arrangement with no input by the company

new medicine dronedarone [Multaq] was
favourably mentioned at least seven times, with no
reference to side-effects or safety concerns. The
editorial style of the special report was extremely
similar or identical to the standard editorial text of
the HSJ with regard to page layout, typeface, font,
font size, colour scheme, number of columns, text
boxes, call-outs etc. The complainant submitted that
a reader flicking through the journal, especially
from back to front, could read pages 18-20 and not
know that Sanofi-Aventis had secured publication.

RESPONSE

Sanofi-Aventis explained that the ‘special report’
was a regular feature of the HSJ and appeared in
the body of the journal itself rather than as a
separate supplement. It was not a promotional
piece but rather an independent, educational piece
written by the HSJ.

The declaration and sponsorship statement was
clearly visible at the outset of the article (page 17)
and Sanofi-Aventis had had no editorial input into
the report.

The article was written by an HSJ employee and
included comments from clinicians and non-
clinicians. Atrial fibrillation was of interest to the
NHS due to its impact on patients and the NHS as a
whole. Given the heritage, current interest and
breadth of research that Sanofi-Aventis had carried
out in this disease area, it seemed appropriate for
the company to support the special report at issue.

Sanofi-Aventis submitted that although the article
initially focussed on the cost impact of atrial
fibrillation on the NHS it also discussed the overall
management of the disease. Many different
treatments, both pharmacological and non-
pharmacological (such as ablation) were referred to
and of the pharmacological treatments mentioned,
many classes (eg beta-blockers, calcium channel
blockers) and individual medicines (eg aspirin,
warfarin, digoxin, amiodarone, dabigatran) other
than dronedarone were named. Given that
dronedarone was a new treatment option in this
disease area, it seemed only logical that it was
referred to in the article, either in the author’s text
or in the comments from the contributing experts.
While the side-effects of dronedarone were not
mentioned, this was also the case for all the other
medicines and classes of medicines that were
named.

The layout of the article was not within the control
of Sanofi-Aventis. While the company had paid for
and sponsored the article, its involvement in the
content went no further, other than the opportunity
to check the text for factual inaccuracies which it
was permitted to point out to the author. The layout
of the piece, such as the typeface or font size, was
chosen by the HSJ so as to maintain continuity with
the rest of the journal.

Sanofi-Aventis noted that the complainant had
alleged a breach of Clause 12.1 and referred to

72310 Code of Practice May No 72:Layout 1  20/05/2011  15:31  Page 68



Code of Practice Review May 2011 69

and no use by the company of the material for
promotional purposes.

The special report in question had been paid for and
sponsored by Sanofi-Aventis. The report had been
initiated as a result of a discussion between the HSJ
and Sanofi-Aventis’ then communications agency.
The communications agency had helped by
facilitating contact between the HSJ and the clinical
and non-clinical experts who provided their input.
An email from the agency to the HSJ referred to
working with the HSJ to produce a special report
and with one of the expert contributors quoted in
the special report. This email also listed the key
topics that would be covered in the article. The
author of the email thanked the HSJ for its patience
in ‘… getting this off the ground’. Sanofi-Aventis
stated that it could check the final text for factual
inaccuracies which it could point out to the author.
The Panel noted Sanofi-Aventis’ submission that the
layout of the piece was chosen by the HSJ to
maintain continuity with the rest of the journal.

The top right hand corner of the front cover of the
HSJ at issue listed three articles within, one of
which was ‘Improving cardiac care special report:
17’. The way in which the special report was listed
was indistinguishable from the other two articles.
There was no reference on the front cover to Sanofi-
Aventis’ involvement in the special report. The

special report contained several positive mentions
of dronedarone. In the Panel’s view, although other
medicines were mentioned, the balance of the piece
was in favour of dronedarone.

The Panel considered that Sanofi-Aventis had,
through its communications agency, influenced the
scope and content of the special report and
facilitated contact with clinical and non-clinical
experts. In that regard the Panel considered that
there was no strictly arm’s length arrangement
between the provision of sponsorship and the
generation of the special report. In the Panel’s view,
Sanofi-Aventis was inextricably linked to the
production of the report and given its content the
report was, in effect, promotional material for
dronedarone. The Panel considered that it was
disguised promotion; the presentation of the report
was such that it was not easily distinguished from
the editorial content of the HSJ and the content of
the report itself appeared to be wholly independent
of Sanofi-Aventis which was not so. A breach of
Clause 12.1 was ruled.

Complaint received 29 November 2010

Case completed 8 March 2011

72310 Code of Practice May No 72:Layout 1  20/05/2011  15:31  Page 69


