
A general practitioner complained that a
number of articles about Boehringer Ingelheim’s
product Pradaxa (dabigatran) which appeared in
the Daily Mail, The Telegraph and the Express
on 5 April 2011, referred to the use of the
medicine to prevent stroke, an unlicensed
indication. 

Pradaxa was indicated for the primary
prevention of venous thromboembolic events in
adults who had undergone elective total hip or
knee replacement surgery. Boehringer
Ingelheim had made an application to the
European Medicines Agency (EMA) to extend
the licence to prevention of stroke and systemic
embolism in atrial fibrillation. 

The complainant was concerned that the articles
contained exaggerated claims about Pradaxa
which had arisen from misleading press
releases issued by Boehringer Ingelheim. The
coverage contained quotations from UK experts
and patient group representatives and it was
likely that Boehringer Ingelheim had facilitated
access to these individuals and approved this
unlicensed promotion of Pradaxa within the UK. 

The claims for stroke prevention were based on
a retrospective subanalysis of the Randomized
Evaluation of Long-Term Anti-coagulant
Therapy (RE-LY) study (Connolly et al 2009),
which compared the effect of Pradaxa with
warfarin in preventing strokes in people with
atrial fibrillation. The complainant noted that
this promotion took place after an application
was made to the EMA to extend the licence of
Pradaxa for the prevention of thromboembolism
and stroke in people with atrial fibrillation and
the recent approval by the Food and Drug
Administration (FDA) for the same.

The complainant also alleged that the press
articles disparaged warfarin, a current option,
referring to it as a rat poison. The complainant
noted that packs of Pradaxa were also pictured.

The complainant alleged that the promotion to
the public of an unlicensed indication was
irresponsible and would encourage the public to
seek the prescription of Pradaxa for this
purpose.

The detailed response from Boehringer
Ingelheim is given below.

The Panel noted that the Code prohibited the
advertising of prescription only medicines to
the public. However, the Code permitted

information about prescription only medicines
to be supplied directly or indirectly to the public
but such information had to be factual and
presented in a balanced way. It must not raise
unfounded hopes of successful treatment or be
misleading with respect to the safety of the
product. Statements must not be made for the
purpose of encouraging members of the public
to ask their health professional to prescribe a
specific prescription only medicine. Complaints
about articles in the press were judged on the
information provided by the pharmaceutical
company or its agent to the journalist and not
on the content of the article itself.

The Panel noted that Boehringer Ingelheim had
engaged as spokespeople two health
professionals and two patient organisation
representatives. At least one of the health
professionals was briefed by Boehringer
Ingelheim’s media agency, and the company
had facilitated the availability of the
spokespersons for interviews. The Panel
considered that Boehringer Ingelheim was
responsible under the Code for comments made
by these spokespersons. Companies could not
use independent experts as a means of avoiding
the restrictions in the Code. The Panel noted
that the contract between Boehringer Ingelheim
and one health professional spokesperson
referred to some of the requirements of the
Code, but did not refer either to the prohibition
on the promotion of prescription only medicines
to the public or the Code requirements on the
content of information directed at the public.
The Panel considered that this was a significant
omission particularly as the press release was
aimed at the consumer press.

The Panel noted that the health professional
spokesperson briefed by Boehringer Ingelheim’s
media agency was quoted in the press release
issued by Boehringer Ingelheim to the
consumer press and that some of the press
articles included further quotes from him and
other spokespersons. The Panel was concerned
that this health professional spokesperson was
quoted in The Telegraph article describing
Pradaxa as preventing ‘clots better than
warfarin but with less bleeding which is pretty
much the holy grail for such drugs’. 

The Panel noted that the press release
discussed the comparative data in relation to
stroke prevention from Flaker et al (2011) a sub-
group analysis of the RE-LY study, Connelly et al
(2009) the RE-LY study and Connelly et al
(2010a) newly identified events in the RE-LY

CASE AUTH/2404/5/11

GENERAL PRACTITIONER v BOEHRINGER INGELHEIM
Promotion of Pradaxa

Code of Practice Review November 2011 7

74371 Code of Practice May No 74-8_Layout 1  14/12/2011  13:07  Page 7



8 Code of Practice Review November 2011

study. The press release included quotations
from the same health professional which
described Pradaxa as an ‘invaluable option’ for
patients. The press release did not include the
pack shot.

The press release stated that, compared to well-
controlled warfarin, 150mg dabigatran twice
daily showed a 39% reduction in the risk of
stroke in patients with paroxysmal atrial
fibrillation, 36% reduction in the risk of stroke in
patients with persistent atrial fibrillation and a
30% reduction in the risk of stroke in patients
with permanent atrial fibrillation. There was no
mention of major haemorrhage or any other
adverse event in the press release. The Panel
noted that Pradaxa was not authorized for use
in atrial fibrillation. The Panel questioned
whether in the absence of information in the
consumer press release about side effects the
press release was balanced. 

The Panel noted that the press release
mentioned warfarin solely in relation to its use
as a comparator in Flaker et al and the RE-LY
studies. It did not refer to warfarin as rat poison
and otherwise made no disparaging remarks
about the medicine. The Panel had no evidence
about how warfarin had been described by
Boehringer Ingelheim’s spokespersons or at any
press conference. No breach of the Code was
ruled in that regard. 

The Panel was concerned about the very
positive statements in the ‘Notes to Editors’
section of the press release which described
Pradaxa as ‘leading the way in new oral
anticoagulants/direct thrombin inhibitors
…targeting a high unmet medical need’ and
queried whether this was a fair reflection of the
evidence. The press release did not refer to
Pradaxa as a ‘super pill’ or as a ‘revolutionary
drug’. These phrases only appeared in the press
articles.

Overall the Panel was very concerned about the
content of the press release and the briefing
material for spokespersons. The Panel
considered that these would in effect encourage
members of the public to ask their health
professional to prescribe a specific prescription
only medicine. The Panel was concerned about
the lack of information in a consumer press
release relating to side effects. A breach of the
Code was ruled. The press release advertised a
prescription only medicine to the public for an
unlicensed indication. The Panel ruled a breach
of the Code in that regard. The Panel considered
that promotion of Pradaxa for an unlicensed
indication was inconsistent with the terms of its
marketing authorization. A further breach of the
Code was ruled.

The Panel considered that high standards had
not been maintained and ruled a breach of the
Code. The material promoted a prescription

only medicine to the public in an indication that
was not yet licensed. The Panel noted that
promotion prior to the grant of a marketing
authorization was listed as an example of an
activity that was likely to be in breach of Clause
2. Overall the Panel considered that the press
release and the material for spokespersons
brought discredit upon, and reduced confidence
in, the industry. A breach of Clause 2 was ruled.

A general practitioner complained that a number
of articles about Pradaxa (dabigatran) which
appeared in the Daily Mail, The Telegraph and the
Express on 5 April 2011, referred to the use of the
medicine to prevent stroke. 

Pradaxa, produced by Boehringer Ingelheim
Limited was indicated for the primary prevention
of venous thromboembolic events in adults who
had undergone elective total hip or knee
replacement surgery. Boehringer Ingelheim had
made an application to the EMA to extend the
licence to prevention of stroke and systemic
embolism in atrial fibrillation. 

COMPLAINT

The complainant was concerned that an article in
the Daily Mail contained exaggerated claims about
Pradaxa such as ‘Super pill cuts risk of stroke for
one million Britons’ and that other UK newspapers
described it as a ‘revolutionary drug’. The
complainant considered that these claims had
arisen from misleading press releases issued by
Boehringer Ingelheim and its nominated speakers.
Given the extensive and exclusive use of
quotations from UK experts and patient group
representatives in the promotion of this unlicensed
indication and its subsequent coverage in major
newspapers it was likely that Boehringer Ingelheim
had facilitated access to these individuals and
approved this unlicensed promotion of Pradaxa
within the UK. 

The claims for the unlicensed indication, stroke
prevention, were based on a retrospective
subanalysis of the Randomized Evaluation of Long-
Term Anti-coagulant Therapy (RE-LY) study
(Connolly et al 2009). This retrospective analysis
compared the effect of Pradaxa with warfarin in
preventing strokes in people with atrial fibrillation
and investigated whether the reduction in stroke
risk with Pradaxa compared with warfarin was
affected by how ‘at risk’ the person was for stroke
and the type of atrial fibrillation they had.

The complainant noted that the promotion of the
unlicensed indication took place after an
application was made to the EMA to extend the
licence of Pradaxa for the prevention of
thromboembolism (blood clots) and stroke in
people with atrial fibrillation and the recent
approval by the FDA for the same.

The complainant noted that the press articles
focused on the number of people who could be

74371 Code of Practice May No 74-8_Layout 1  14/12/2011  13:07  Page 8



Code of Practice Review November 2011 9

treated with Pradaxa. The complainant stated that
the reports accurately noted the benefits compared
with warfarin in so much that Pradaxa did not need
monitoring and dose adjustments but then
unbalanced this discussion by referring to
warfarin, a current option, as a rat poison, which
was disparaging. The coverage also reported that
Pradaxa treatment would be available within
weeks, was unaffected by diet and would cost
£2.50 a day. The complainant noted that packs of
Pradaxa were also pictured in some of the press
coverage.

The complainant alleged that the promotion to the
public of an unlicensed indication was not only
irresponsible but would encourage the public to
seek the prescription of Pradaxa for this purpose.

The complainant stated that importantly, the news
stories were based on press information which did
not report the confidence intervals from the
research. As such, the press releases were
misleading as it was not possible to state whether
the overall difference between warfarin and
Pradaxa in reducing risk of stroke reported in 2009
was maintained when each of the subgroups
receiving Pradaxa was compared with warfarin.

When writing to Boehringer Ingelheim, the
Authority asked it to respond in relation to Clauses
2, 3.2, 8.1, 9.1, 22.1 and 22.2 of the Code.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim stated that the articles in the
Daily Mail, The Telegraph and Daily Express arose
from a single press release from Boehringer
Ingelheim (ref DBG2372) which reported data from
a subgroup analyses of the RE-LY study. The press
release followed the American College of
Cardiology Conference 2011 and represented the
data presented at the conference accurately and
without exaggeration. The confidence intervals
were given in the press release. Boehringer
Ingelheim noted that the complainant had
observed that confidence intervals were necessary
to interpret the data and appeared to have taken
his reference from the article on the NHS Choices
website. Boehringer Ingelheim agreed, which was
why the press release at issue included confidence
intervals. Boehringer Ingelheim emphasised that it
was committed to ensuring that any information it
issued complied with the Code. 

Boehringer Ingelheim noted that the complainant
stated that the Daily Mail article disparaged
warfarin, describing it as ‘rat poison’. Boehringer
Ingelheim had not and would not disparage an
important, widely used and clinically valuable
medicine in this way. 

Boehringer Ingelheim did not communicate to the
Daily Mail about the availability of Pradaxa for
stroke prevention in atrial fibrillation in the UK. The
company also did not discuss the cost of such
treatment with the newspaper. None of the

company’s interactions or press releases were
promotional. Boehringer Ingelheim strongly
refuted the complainant’s allegation that it had
promoted an unlicensed indication; the press
release at issue clearly stated that Pradaxa was
unlicensed for stroke prevention in atrial
fibrillation. 

The image that appeared in the online version of
the Daily Mail article was not provided by
Boehringer Ingelheim or its media agency.
Boehringer Ingelheim stated that it never provided
pack shots to the media. 

With regard to the clauses of the Code it had been
asked to consider, Boehringer Ingelheim strongly
refuted that its conduct in relation to the recent
press articles brought discredit to, or reduced
confidence in, the industry. The company firmly
asserted that it had behaved appropriately, and
denied a breach of Clause 2. 

Pradaxa did not have a marketing authorization for
stroke prevention in atrial fibrillation, and this was
made clear in the press release at issue which was
factual and non-promotional. Boehringer
Ingelheim therefore denied a breach of Clause 3.2. 

Boehringer Ingelheim submitted that the press
release contained no disparaging remarks about
warfarin. The press release was factual, fair and
balanced. Boehringer Ingelheim therefore believed
there was no breach of Clause 8.1. 

Boehringer Ingelheim submitted that the Code
allowed the provision to the public of information
on medicines in development, as long as it was
provided in a factual, fair and balanced way.
Equally, Boehringer Ingelheim firmly believed that
the press release would not encourage members
of the public to ask their health professional to
prescribe a prescription only medicine. The press
release did not promote Pradaxa to the general
public. Boehringer Ingelheim therefore denied a
breach of Clause 22.1. 

The image used by the Daily Mail was not provided
by Boehringer Ingelheim or its agent. Boehringer
Ingelheim submitted that its conduct was
appropriate and complied with the Code. The
company believed that high standards had been
maintained in the press release and denied a
breach of Clauses 9.1 or 9.2. 

Based on the results of the RE-LY study, Pradaxa
received a positive opinion on 15 April, 2011 from
the Committee for Medicinal Products for Human
Use (CHMP) for stroke prevention in patients with
atrial fibrillation. The CHMP had recommended
approval of Pradaxa in EU member states for the
prevention of stroke and systemic embolism in
adults with nonvalvular atrial fibrillation with one
or more of the following risk factors: 
Previous stroke, transient ischemic attack, or
systemic embolism 
l Left ventricular ejection fraction < 40 % 

74371 Code of Practice May No 74-8_Layout 1  14/12/2011  13:07  Page 9



l Symptomatic heart failure, ≥ New York Heart
Association (NYHA) Class 2 

l Age ≥ 75 years 
l Age ≥ 65 years associated with one of the

following: diabetes mellitus, coronary artery
disease, or hypertension.

A health professional and a representative from a
patient organisation, both of whom were quoted in
the Daily Mail article, had been engaged as
spokespeople for Boehringer Ingelheim. The health
professional had been media trained by
Boehringer Ingelheim’s media agency. Copies of
the contracts and the briefing document for media
training for this health professional were provided. 

The article in The Telegraph further cited this
health professional, a representative from another
patient organisation and a health professional
from the United States (US). Boehringer Ingelheim
stated that it had no relationship with the health
professional from the US and had no
communication with him prior to the article in The
Telegraph. Boehringer Ingelheim presumed that
The Telegraph contacted him independently. The
patient organisation representative was not a
Boehringer Ingelheim spokesperson. Boehringer
Ingelheim worked with, and had provided
sponsorship for, that organisation. 

The article in the Daily Express cited the patient
organisation representative and UK health
professional cited in the Telegraph article. Neither
Boehringer Ingelheim or its media agency had any
contact with the journalist who wrote the article. 

Boehringer Ingelheim stated that it had provided
the Daily Mail and The Telegraph with the names
of its allocated spokespeople. A copy of this e-mail
was provided. 

Boehringer Ingelheim confirmed that the Daily
Mail journalist telephoned its media agency
expressing interest in Pradaxa and requesting a
copy of the press release. The press release
embargo was highlighted and the journalist was
directed to the various spokespeople available. The
media agency followed up the telephone call with
an email and press release. A copy of this e-mail
was provided. No other material was provided to
the Daily Mail. Nor did Boehringer Ingelheim pay
any of the newspapers. 

Boehringer Ingelheim believed that it had
demonstrated that its activities had been entirely
appropriate and within the scope of the Code; it
therefore strongly refuted the allegations of
breaches of the Code.

PANEL RULING

The Panel noted that Clause 22.1 prohibited the
advertising of prescription only medicines to the
public. Clause 22.2 permitted information about
prescription only medicines to be supplied directly
or indirectly to the public but such information had

to be factual and presented in a balanced way. It
must not raise unfounded hopes of successful
treatment or be misleading with respect to the
safety of the product. Statements must not be
made for the purpose of encouraging members of
the public to ask their health professional to
prescribe a specific prescription only medicine.
Complaints about articles in the press were judged
on the information provided by the pharmaceutical
company or its agent to the journalist and not on
the content of the article itself. It appeared that the
complainant had not seen Boehringer Ingelheim’s
press materials. The complaint was based on the
press articles.

The Panel noted that Boehringer Ingelheim had
engaged as spokespeople two health professionals
and two patient organisation representatives. At
least one of the health professionals was briefed
by Boehringer Ingelheim’s media agency, and the
company had facilitated the availability of the
spokespersons for interviews. The Panel
considered that Boehringer Ingelheim was
responsible under the Code for comments made
by these spokespersons. Companies could not use
independent experts as a means of avoiding the
restrictions in the Code. The Panel had a copy of
the contract between Boehringer Ingelheim and
one of the health professional spokespersons
which referred to the Code, and in particular the
requirements of Clauses 3.1, 7.2 and 7.4. However,
there was no reference to the requirements of
Clauses 22.1 or 22.2. The Panel considered that this
was a significant omission particularly as the press
release was aimed at the consumer press. The
Panel did not have details about the media training
nor the date and content of the national press
conference.

The Panel noted that the health professional
spokesperson briefed by Boehringer Ingelheim’s
media agency was quoted in the press release, and
that some of the press articles included further
quotes from him and other spokespersons. The
Panel noted that it did not know what was said at
any press conference, or during conversations
between the company’s media agency, the
spokespersons and the journalists, but was
concerned that the health professional was quoted
in The Telegraph article describing Pradaxa as
preventing ‘clots better than warfarin but with less
bleeding which is pretty much the holy grail for
such drugs’. 

The Panel noted that the press release, entitled
‘Dabigatran etexilate provides consistent benefit
irrespective of patient’s atrial fibrillation type’
discussed the comparative data in relation to
stroke prevention from Flaker et al (2011) a sub-
group analysis of the RE-LY study, Connelly et al
(2009) the RE-LY study and Connelly et al (2010a)
newly identified events in the RE-LY study. The
press release included quotations from the health
professional noted above. One quotation described
Pradaxa as an ‘invaluable option’ for patients. The
Panel noted that whilst the press release was

10 Code of Practice Review November 2011

74371 Code of Practice May No 74-8_Layout 1  14/12/2011  13:07  Page 10



aimed at the consumer press it did not have
general details about how and to whom it was
circulated. The press release did not include the
pack shot. The Panel noted Boehringer Ingelheim’s
submission that it never provided pack shots to the
media.

Connolly et al (2009) was a randomized, non-
inferiority trial that assigned atrial fibrillation
patients who had a risk of stroke to receive, in a
blinded fashion, a fixed dose of dabigatran (110mg
or 150mg twice daily) or, in an unblinded fashion,
warfarin. The primary outcome was stroke or
systemic embolism. The statistical analysis section
stated that the primary analysis was to test
whether either dose of dabigatran was non-inferior
to warfarin and that after non-inferiority of both
doses of dabigatran was established, all
subsequent p values were reported for two-tailed
tests of superiority. It was unclear whether some
differences which were described as superior
achieved statistical significance. Connelly et al
(2009) concluded that in relation to the primary
outcome, both doses of dabigatran were non-
inferior to warfarin (p<0.001). The 150mg dose was
also superior to warfarin (p<0.001), but the 110mg
dose was not (p=0.34). The Connelly et al (2010b)
supplementary appendix provided by Boehringer
Ingelheim, which had been provided by the
authors to give readers additional information
about their work, indicated that the 110mg
dabigatran dose was not superior to warfarin for
the primary outcome, stroke or systemic
embolism, p=0.29. Dabigatran 150mg and warfarin
produced similar rates of any major bleeding
(p=0.31), whereas the 110mg dabigatran dose had
a lower rate of major bleeding compared with
warfarin (p=0.003). These p values were the same
in Connelly et al (2010a). Connelly et al (2009 and
2010b) showed that there was a significantly
higher rate of major gastrointestinal bleeding with
dabigatran 150mg than with warfarin (p<0.001 and
p=0.001, respectively). 

However, Connelly et al (2009) noted that the rates
of ‘combined net clinical benefit outcome’, (which
was the composite of stroke, systemic embolism,
pulmonary embolism, myocardial infarction, major
bleeding and death and was thus a measure of the
overall benefit and risk) were 7.64% per year for
warfarin, 7.09% per year for dabigatran 110mg
(p=0.10) and 6.91% per year for dabigatran 150mg
(p=0.04). The net clinical benefit was almost
identical for both doses. Subsequent reanalysis
published in Connolly et al (2010b) noted that the
net clinical benefit outcome rates were 7.91% per
year for warfarin, 7.34% per year for dabigatran
110mg and 7.11% per year for dabigatran 150mg.
The p value for the difference between dabigatran
110mg vs warfarin was p=0.09 and for dabigatran
150mg vs warfarin p=0.02. Connelly et al (2009)
concluded that the net clinical benefit was similar
between the two doses of dabigatran, due to the
lower risk of ischemia with the 150mg dose and
the lower risk of haemorrhage with the 110mg
dose.

Flaker et al also noted that dabigatran 150mg twice
daily was more effective than warfarin in stroke
prevention across all atrial fibrillation types, and
noted a similar rate with that dose to warfarin for
major bleeding events. In this analysis, the Panel
noted that p values were provided for major
bleeding episodes in persistent atrial fibrillation,
p=0.58, a result described as non-significant and
the phrase ‘The p-value for interaction was 0.16’
appeared after a sentence which described the
differences between warfarin and dabigatran
110mg (similar efficacy) and 150mg (more
effective) across atrial fibrillation types. Confidence
intervals were given.

The press release stated that, compared to well-
controlled warfarin, 150mg dabigatran twice daily
showed a 39% reduction in the risk of stroke in
patients with paroxysmal atrial fibrillation, 36%
reduction in the risk of stroke in patients with
persistent atrial fibrillation and a 30% reduction in
the risk of stroke in patients with permanent atrial
fibrillation. There was no mention of major
haemorrhage or any other adverse event in the
press release. The Panel noted that Pradaxa was
not authorized for use in atrial fibrillation. The
Pradaxa summary of product characteristics (SPC)
listed adverse events and the Panel questioned
whether in the absence of information in the
consumer press release about side effects the
press release was balanced. 

The Panel noted that although the press articles
referred to by the complainant did not report the
confidence intervals for the results from Flaker et
al and the RE-LY study, the press release did. 

The Panel noted that the press release mentioned
warfarin solely in relation to its use as a
comparator in Flaker et al and the RE-LY studies. It
did not refer to warfarin as rat poison and
otherwise made no disparaging remarks about the
medicine. The Panel had no evidence about how
warfarin had been described by Boehringer
Ingelheim’s spokespersons or at any press
conference. No breach of Clause 8.1 was ruled in
that regard. 

The Panel was concerned about the very positive
statements in the ‘Notes to Editors’ section of the
press release which described Pradaxa as ‘leading
the way in new oral anticoagulants/direct thrombin
inhibitors …targeting a high unmet medical need’
and queried whether this was a fair reflection of
the evidence. The press release did not refer to
Pradaxa as a ‘super pill’ or as a ‘revolutionary
drug’. These phrases only appeared in the press
articles.

Overall the Panel was very concerned about the
content of the press release and the briefing
material for spokespersons. The Panel considered
that these would in effect encourage members of
the public to ask their health professional to
prescribe a specific prescription only medicine.
The Panel was concerned about the lack of

11Code of Practice Review November 2011

74371 Code of Practice May No 74-8_Layout 1  14/12/2011  13:07  Page 11



information in a consumer press release relating to
side effects. A breach of Clause 22.2 was ruled. The
Panel queried whether it was appropriate to issue
the consumer press release relating to the
unlicensed indication shortly before the grant of
the authorization for that indication. The press
release advertised a prescription only medicine to
the public for an unlicensed indication. The Panel
ruled a breach of Clause 22.1. The Panel
considered that promotion of Pradaxa for an
unlicensed indication was inconsistent with the
terms of its marketing authorization. A breach of
Clause 3.2 was ruled.

The Panel considered that high standards had not
been maintained and ruled a breach of Clause 9.1.

The material promoted a prescription only
medicine to the public in an indication that was not
yet licensed. The Panel noted that promotion prior
to the grant of a marketing authorization was listed
as an example of an activity that was likely to be in
breach of Clause 2. Overall the Panel considered
that the press release and the material for
spokespersons brought discredit upon, and
reduced confidence in, the industry. A breach of
Clause 2 was ruled.

Complaint received 16 May 2011

Case completed 15 July 2011

12 Code of Practice Review November 2011

74371 Code of Practice May No 74-8_Layout 1  14/12/2011  13:07  Page 12




