CASE AUTH/2424/8/11 and AUTH/2425/8/11

NO BREACH OF THE CODE IN CASE AUTH/2425/8/11

GENERAL PRACTITIONER v BOEHRINGER INGELHEIM

and LILLY

Sponsored article on linagliptin

A general practitioner complained that an article
on linagliptin published in Future Prescriber
represented the exaggerated, misleading and
disguised promotion of linagliptin before a UK
marketing authorization had been granted.

The article ‘Linagliptin: new class of DPP-4
[dipeptidyl peptidase-4] inhibitor in the treatment
of T2DM [type 2 diabetes mellitus]’ was written by
two diabetes and endocrinology physicians. A
declaration of the authors’ interests was given in
the final paragraph which stated ‘Placement of
this article has been funded by Boehringer
Ingelheim and Lilly. The content has been
independently commissioned by Future Prescriber
and has been checked by Boehringer Ingelheim
and Lilly for factual accuracy only. Editorial
control of this article remains with Future
Prescriber’.

The complainant stated that the authors had
previously received support from the companies
which suggested that their opinions were likely to
be known by both the companies which were
likely to have been involved in their selection and
briefing.

The complainant noted that the article stated that
linagliptin was now approved and due to launch
in the UK; this was not so. Linagliptin had only
received a positive opinion from the European
Medicines Agency (EMA).

The complainant alleged that the title of the
article was misleading and exaggerated. He knew
of no recognised or accepted sub-class of DPP-4
inhibitors. The title suggested an unqualified and
unsubstantiated superiority over currently
licenced DPP-4 inhibitors, comparisons with
which were made throughout the article.

The complainant asked if it was accurate to
compare the maximal efficacy and potency of
linagliptin with other DPP-4 inhibitors or claim
that, in relation to use with concomitant
medicines, linagliptin was safer than saxagliptin
(Onglyza); especially given that there were no
head-to-head data with other DPP-4 inhibitors to
substantiate this.

The complainant alleged that the claim that
linagliptin might have a positive and long
enduring effect on beta-cell function and therefore
glycaemic control was misleading and inaccurate;
this was not a fact nor could it be substantiated.
The complainant stated that an unbalanced and

Code of Practice Review February 2012

distorted promotional message was also
elaborated with regard to renal acceptability.
Saxagliptin was currently the only DPP-4 inhibitor
with a UK licence for use in moderate/severe renal
impairment. The complainant further alleged that
the discussion of the possible cost of linagliptin
compared with other DPP-4 inhibitors was not
factual and potentially misled about cost-efficacy.

The complainant alleged that the decision to fund
the development of this article and the evident
lack of proper scrutiny of the facts suggested that
the companies were keen to promote linagliptin
prior to licence.

The detailed responses from Boehringer
Ingelheim and Lilly are given below.

The Panel noted that it was acceptable for
companies to sponsor material. It had previously
been decided that the content would be subject to
the Code if it was promotional in nature or if the
company had used the material for a promotional
purpose. Even if neither of these applied, the
company would be liable if it had been able to
influence the content of the material in a manner
favourable to its own interests. It was possible for
a company to sponsor material which mentioned
its own products and not be liable under the Code
for its contents, but only if it had been a strictly
arm'’s length arrangement with no input by the
company and no use by the company of the
material for promotional purposes.

The Panel noted that the publishers of Future
Prescriber has proposed inter alia, two
complementary articles (one of which was the
article in question) as part of the ‘managed entry
programme’ for linagliptin ‘to support the
product’ and ‘prepare the market’. It was
proposed that the article in question would
examine current and future treatment options
with particular focus on the DPP-4 class and
forthcoming products. The proposal also stated
that the article would be independently
commissioned, peer reviewed and published
within the main pages of the journal. There would
be no input from the company other than for
medical accuracy. Reprints would be made
available following publication. Minutes of a
meeting between Boehringer Ingelheim the
publishers and Lilly once the complaint had been
received stated, inter alia, that the agreement with
the publisher was that it would take all
responsibility for generation of the article,
choosing of authors (although it could request

41



input from Boehringer Ingelheim, as it had done
in relation to the article in question, but the
publishers had made the final choice), managing
the writing and review process and publication of
the final article.

The Panel considered that it was clear from the
proposal that the article would support linagliptin,
and that Boehringer Ingelheim would have known
this at the outset.

It appeared that although Boehringer Ingelheim
did not pay for the article per se, it in effect
commissioned it through an agreement to pay for
2,000 reprints. The Panel considered that
Boehringer Ingelheim was inextricably linked to
the production of the article and the company was
responsible under the Code for the content.

Turning to the article itself, the Panel noted that
the only mention of Boehringer Ingelheim was at
the end of the article, after citation of all the
references. The Panel considered that the article
did not clearly indicate the involvement of the
company, and ruled a breach of the Code. As the
content was promotional, the Panel considered
that it was disguised in that regard and ruled a
breach of the Code.

The Panel noted that the article stated that
linagliptin was approved in the UK. When the
article was published, the product had not
received a marketing authorization. The statement
in relation to its licence was therefore inaccurate,
and a breach of the Code was ruled. In addition,
the article promoted a medicine prior to the grant
of a marketing authorization and the Panel ruled a
breach of the Code. As linagliptin did not have a
marketing authorization, and therefore did not
have a summary of product characteristics (SPC)
at the time of publication, the Panel did not
consider that the article promoted the medicine
outwith the terms of its marketing authorization
or inconsistently with its SPC, and ruled no
breach of the Code.

On the evidence before it, the Panel did not
consider that linagliptin represented a new class
of DPP-4 inhibitors. The title of the article implied
that the medicine had some special merit, which
could not be substantiated, and the Panel ruled
breaches of the Code.

The article made it clear that there were currently
no head-to-head trials of linagliptin with other
DPP-4 inhibitors. The Panel did not consider that
the article made misleading comparisons of the
efficacy of linagliptin and other DPP-4 inhibitors
as alleged and ruled no breach of the Code.

The Panel noted that the article stated that as
linagliptin did not interfere with CYP450 it was
‘safer to use’ concomitantly with certain
medications than saxagliptin. Given that there
was no head-to-head trial of linagliptin and
saxagliptin, the Panel considered that this claim

42

did not reflect available evidence and was not
capable of substantiation by clinical experience,
and ruled a breach of the Code.

The Panel noted the complainant’s comments in
relation to the effect on beta-cell function of
linagliptin and renal acceptability of the medicine.
The Panel did not know whether any of these
claims were correct. The Panel noted that the
complainant bore the burden of proof. The Panel
also noted its comment above that the company
was responsible for the article. The Panel
considered that as the product did not have a
marketing authorization at the time the article was
published, its ruling above of a breach of the
Code covered these allegations.

With regard to the allegation that the information
about possible cost of linagliptin compared with
other DPP-4 inhibitors was not factual and
potentially misled in relation to the cost-efficacy
of the medicine, the Panel noted that the
complainant had not explained why the claim at
issue was inaccurate. There was no actual or
implied cost-efficacy claim. No breach of the Code
was ruled. This ruling was unsuccessfully
appealed by the complainant.

The Panel considered that Boehringer Ingelheim
would have been aware at the outset of the
promotional content of the article. For the
company to consider it anything other than a
promotional item demonstrated a serious lack of
understanding of the Code. High standards had
not been maintained and ruled a breach of the
Code. The Panel considered that Boehringer
Ingelheim’s involvement with the publication
brought discredit upon and reduced confidence in
the pharmaceutical industry, and ruled a breach of
Clause 2.

In relation to Lilly’s involvement with, and
responsibility for, the article, the Panel noted that
at the time the content of the article was agreed,
Lilly and Boehringer Ingelheim had not formed a
co-marketing alliance. The proposal for the article
in question was sent only to Boehringer
Ingelheim and only Boehringer Ingelheim was
mentioned in the title of the proposal. Lilly was
not aware of the article until it was contacted by
Boehringer Ingelheim. Given the exceptional
circumstances the Panel did not consider that Lilly
was responsible for the article at issue, and ruled
no breach of the Code.

A general practitioner complained about an article
on linagliptin published in Future Prescriber.

The article ‘Linagliptin: new class of DPP-4
[dipeptidyl peptidase-4] inhibitor in the treatment of
T2DM [type 2 diabetes mellitus]’ was written by two
diabetes and endocrinology physicians. A
declaration of the authors’ interests was given at
the end of the article. The final paragraph, which
followed the list of references, stated ‘Placement of
this article has been funded by Boehringer

Code of Practice Review February 2012



Ingelheim and Lilly. The content has been
independently commissioned by Future Prescriber
and has been checked by Boehringer Ingelheim and
Lilly for factual accuracy only. Editorial control of
this article remains with Future Prescriber’.

COMPLAINT

The complainant stated that the article represented
the exaggerated, misleading and disguised
promotion of linagliptin before a UK marketing
authorization for the product had been granted. The
companies were directly responsible for this given
that firstly they had funded development of this
article, secondly they had reviewed the article for
factual accuracy (which evidently was less than
rigorous) and finally the authors (both from the
same hospital department) had previously received
support from the companies which strongly
suggested that their views and opinions were likely
to be known by both the companies and that they
were likely to have been involved in their selection
as authors and briefing.

It was stated that these companies had no editorial
control but the complainant submitted that they had
had an opportunity and responsibility to correct the
following misleading, unsubstantiated and factually
incorrect information in an article sponsored by
them; which they failed to do.

The complainant noted that the article stated that
linagliptin was now approved and due to launch in
the UK. Most clinicians would reasonably infer that
this meant that the medicine had obtained a
marketing authorization from the European
Commission (EC) before the article was published;
this was not so. To date linagliptin had only
received a positive opinion from the European
Medicines Agency (EMA) which did not equate to
the approval of linagliptin in the European Union as
stated in the article. These statements were not only
factually inaccurate but promoted the availability of
linagliptin in the UK prior to full and final regulatory
approval.

The complainant alleged that the title of the article
‘Linagliptin: new class of DPP-4 inhibitor in the
treatment of T2DM’, was misleading and
exaggerated. DPP-4 inhibitors belonged to a class of
incretin-based therapies and the complainant knew
of no other widely recognised or accepted sub-class
within this that was clinically relevant. Linagliptin
did not represent a new class of treatment for type 2
diabetes. To do so suggested an unqualified and
unsubstantiated superiority over currently licenced
DPP-4 inhibitors, comparisons with which were
made throughout the article. If this were truly a new
class of treatment then the complainant wondered
why the authors cited the National Institute for
Health and Clinical Excellence (NICE) guidelines
which did not differentiate between different DPP-4
inhibitors based on sub-class. The complainant
alleged that this was clearly a contrived marketing
message used to promote linagliptin and noted that
even the authors struggled to find any real basis to

Code of Practice Review February 2012

differentiate linagliptin on the basis of class given
that, throughout, they referred to linagliptin as a
DPP-4 inhibitor. Indeed, in the conclusions the
authors explicitly stated that linagliptin had
potential advantages over others in the same class.
The only fact that was accurate was that linagliptin
was a new DPP-4.

The complainant was surprised that, following the
factual accuracy check undertaken by the sponsors,
the article was permitted to misleadingly elaborate
various comparisons of the safety and efficacy of
linagliptin with some of the other DPP-4s
mentioned. The complainant asked if it was
acceptable or factually accurate to compare the
maximal efficacy and potency of linagliptin with
other DPP-4 inhibitors or claim that, in relation to
use with concomitant medicines, linagliptin was
safer than saxagliptin; especially given that there
were no head-to-head data with other DPP-4
inhibitors to substantiate this.

The complainant alleged that the article was also
misleading and inaccurate when it claimed that
linagliptin, unlike other unspecified oral antidiabetic
medicines, might have a positive and long enduring
effect on beta-cell function and therefore glycaemic
control; this was not a fact nor could it be
substantiated. The claim that linagliptin had the
potential to modify and delay the progression of
type 2 diabetes was simply fiction as opposed to
fact. Editorial control or not, it was clear that the
sponsors had not exercised the necessary diligence
in their review of the article.

The complainant stated that an unbalanced and
distorted promotional message was also elaborated
with regard to the important issue of renal
acceptability. As no summary of product
characteristics (SPC) or specific licence for use of
linagliptin in patients with renal impairment was
currently available, it was remarkable that the
companies considered it was accurate to promote
the renal profile of linagliptin by comparing it to the
licensed renal indication for saxagliptin and
suggesting that the need to reduce the dosage of
saxagliptin in moderate to severe renal disease
somehow rendered it inferior to linagliptin.
Saxagliptin was currently the only DPP-4 inhibitor
with a UK licence for use in moderate/severe renal
impairment.

The complainant alleged that in the absence of
specific details, it was incredible that the companies
permitted the discussion of the possible cost of
linagliptin compared with other DPP-4 inhibitors.
This was not factual information and potentially
misled about the cost-efficacy of this medicine.

The complainant alleged that the decision to fund
the development of this article and the evident lack
of proper scrutiny of the facts and accuracy of the
contents suggested that these companies were keen
to promote linagliptin prior to licence and
inappropriately steal a competitive advantage over
medicines such as saxagliptin.

43



When writing to Boehringer Ingelheim and Lilly, the
Authority asked each to respond in relation to
Clauses 2, 3.1,3.2,7.2,7.4,7.9,7.10, 9.1, 9.10 and
12.1 of the Code.

RESPONSE
Case AUTH/2424/8/11

Boehringer Ingelheim submitted that in November
2010, the publisher of the article made a proposal to
the company for the purchase of a quantity of
reprints of four articles to be published in future
editions of Future Prescriber. The publisher was to
independently commission the articles, determine
the outline for their content, select and pay the
authors and then publish the article. A copy of the
proposal from the publisher was provided.

Boehringer Ingelheim submitted that the primary
purpose of the proposal document was to allow it to
determine, in advance of the articles being written,
whether it would like to pre-pay for the advance
purchase of a number of reprints of the four articles.
Boehringer Ingelheim provided details of the
estimated and actual cost of 2000 reprints of the
article in question. The company paid for the
reprints before the article was written. No formal,
written agreement was entered into for this
transaction beyond an invoice from the publisher
and a purchase order (from Boehringer Ingelheim),
copies of which were provided.

Out of courtesy, the articles, including the one in
question, were to be sent to Boehringer Ingelheim
for a check of factual accuracy only, and as this was
an independently authored piece, commissioned by
the publisher, the decision to incorporate any
feedback from Boehringer Ingelheim regarding
changes to the article was at the discretion of the
authors and the publisher.

On 5 July, the article in question was sent to
Boehringer Ingelheim for a check of factual
accuracy. By this time Boehringer Ingelheim and
Lilly had formed an alliance in the diabetes arena.
Lilly had no knowledge of, or part in, either the
commissioning of the article, its review or of the
arrangements with Boehringer Ingelheim for
advance purchase of the reprints; these
arrangements pre-dated the alliance.

On 15 July, Boehringer Ingelheim identified that the
article, for which a factual accuracy check was
requested, was not fit for purpose in that it
contained multiple factual inaccuracies and
breaches of the Code, and inaccurately described
Lilly’s involvement. Furthermore, Boehringer
Ingelheim submitted that the article did not match
the description contained in the proposal for which
2,000 reprints had been pre-purchased. For all these
reasons Boehringer Ingelheim informed the
publisher on 15 July that it did not want the article
published (Boehringer Ingelheim understood that
this was in advance of the date on which the issue
of the journal containing the article went to press).

44

Contrary to Boehringer Ingelheim’s wishes, and in
the full knowledge of Boehringer Ingelheim’s
concerns, the publisher sent the article to press and
consequently it appeared in the print edition of
Future Prescriber. At this point, Boehringer
Ingelheim told Lilly about the article and its
concerns. On the 18 July, and in response to the
concerns raised on 15 July, the publisher wrote to
Boehringer Ingelheim and restated its position that
the article was independently commissioned by the
editors of Future Prescriber, they had independently
determined the outline and authorship of the article
and that the responsibility for incorporation of any
changes requested by Boehringer Ingelheim lay
with the publisher.

On 4 August, Boehringer Ingelheim and Lilly
informed the publisher about this complaint. Whilst
it was not possible to recall the print edition of the
journal, the companies asked the publisher to
remove the article from the online version of Future
Prescriber, which had not yet been published.
Boehringer Ingelheim and Lilly had since been
reassured by the publisher that the article would not
appear in the online version of the journal.

Boehringer Ingelheim stated that linagliptin had not
yet received a marketing authorization, although it
had received positive opinion from the Committee
of Medicinal Products for Human Use (CHMP) of the
EMA. A decision from the EC was expected in early
September.

In summary, Boehringer Ingelheim submitted that
whilst the article failed to comply with the Code, it
reassured the Authority that it took appropriate (if
ultimately unsuccessful) steps to stop the article
being published and, once published, against its
wishes, had taken active steps to limit its
circulation. Boehringer Ingelheim’s only role was to
pre-pay for a quantity of reprints of an article that
when independently commissioned and written,
and on publication did not match the description
that Boehringer Ingelheim was given and on which
it based its purchasing decision. Boehringer
Ingelheim therefore maintained that it had not
breached the Code.

In response to a request for further information
regarding the substantive issues raised by the
complainant and the clauses cited by the Authority,
Boehringer Ingelheim strongly denied any breach of
the Code as a result of any act or omission on its
part. Boehringer Ingelheim submitted that it was
clear that the article had been published against its
wishes. At that stage the article had not been
certified by Boehringer Ingelheim as numerous
changes were required for it to comply with the
Code. Boehringer Ingelheim submitted it was
extremely disappointed that this situation had
arisen and had addressed the issue with the
publisher. Boehringer Ingelheim believed strongly
in its internal approval processes and was
committed to maintaining high standards and
abiding by the Code at all times. Boehringer
Ingelheim referred to this paragraph in response to

Code of Practice Review February 2012



the Authority’s request for it to consider the
requirements of Clauses 3.1,3.2,7.2,7.4,7.9,7.10
and 12.1.

Boehringer Ingelheim refuted the allegation of a
breach of Clause 9.10. On page 5 of the article it was
stated: ‘Placement of this article has been funded by
Boehringer Ingelheim and Lilly. The content has
been independently commissioned by Future
Prescriber and has been checked by Boehringer
Ingelheim and Lilly for factual accuracy only...".
Boehringer Ingelheim submitted that this statement
was incorrect. It did not place this article, it had only
pre-paid for reprints of an article that was ‘sold’ to
the company as a disease awareness piece, which
when seen clearly was not, and this was why
Boehringer Ingelheim tried to stop it being
published.

Boehringer Ingelheim strongly refuted the
allegation of a breach of Clause 9.1. The company
submitted that it had clearly outlined above the
sequence of events that led to the article being
published. The company also submitted that it was
clear that it had informed the publisher that the
article was not approved for publication since
numerous changes were required. It therefore knew
that the article did not comply with the Code and at
this stage it had not been certified by Boehringer
Ingelheim. However, despite this the article was still
published by the publisher against Boehringer
Ingelheim’s explicit wishes. The company submitted
that once it knew that the article had been circulated
it took significant steps to stop the publication and
significant steps to limit its circulation. The
company therefore believed that it had maintained
high standards at all times and was not in breach
Clause 9.1.

For the reasons stated above, Boehringer Ingelheim
also strongly refuted the allegation of breach of
Clause 2.

Case AUTH/2425/8/11

Lilly noted that in January 2011 it entered into a
worldwide alliance with Boehringer Ingelheim for
the development and marketing of diabetes
medicines. Lilly understood that the article in
question was commissioned by Boehringer
Ingelheim before the date of the alliance. Lilly had
no involvement in the article and was unaware of
either it or the arrangements for its publication until
it was published in Future Prescriber.

Lilly submitted that the statement at the end of the
article regarding its involvement in funding and
checking the article for factual accuracy was
incorrect and had been included without its
approval and/or consent. Lilly stated that it would
take the publisher to task over its unauthorised
reference to its involvement. Lilly denied a breach
of the Code.

Following a request for further information, Lilly
submitted that it had not been involved in either

Code of Practice Review February 2012

commissioning the original article (which occurred
in November 2010 prior to the formation of the
alliance with Boehringer Ingelheim) nor the review
or approval of it. Boehringer Ingelheim paid for the
article with no contribution or knowledge of Lilly.
Consequently, Lilly did not consider that it was in
breach of the Code.

Lilly submitted that it agreed with Boehringer
Ingelheim’s response. In particular, Lilly noted that
the reference to it having had no knowledge of, or
part in, either the commissioning of the article, its
review, nor the arrangements between Future
Prescriber and Boehringer Ingelheim for the
advanced purchase of reprints (arrangements which
predated Lilly’s alliance with Boehringer Ingelheim)
was correct and provided evidence that the activity
proceeded with no involvement from Lilly.

Lilly submitted that an arrangement for joint
approval of alliance materials had been in place
since February 2011. The core teams involved in
approval for both Boehringer Ingelheim and Lilly
were trained in May 2011. The standard operating
procedure was formally approved by both
companys’ senior management and became
effective in August 2011.

Lilly noted that the publisher had accepted
responsibility for publication of the article in its
letter dated 18 July, submitted to the Authority by
Boehringer Ingelheim. Boehringer Ingelheim clearly
stated that the article was sent to it for a factual
accuracy check; no mention was made that Lilly was
included and indeed Lilly was not aware of any
communication between Boehringer Ingelheim and
the publisher concerning the article. As the
declaration statement on the article incorrectly
referred to Lilly, the publisher had subsequently
agreed to publish a correction statement in the next
issue of the journal to state that Lilly had no
involvement of any sort in the article.

PANEL RULING
Case AUTH/2424/8/11

The Panel noted that it was acceptable for
companies to sponsor material. It had previously
been decided that the content would be subject to
the Code if it was promotional in nature or if the
company had used the material for a promotional
purpose. Even if neither of these applied, the
company would be liable if it had been able to
influence the content of the material in a manner
favourable to its own interests. It was possible for a
company to sponsor material which mentioned its
own products and not be liable under the Code for
its contents, but only if it had been a strictly arm'’s
length arrangement with no input by the company
and no use by the company of the material for
promotional purposes.

The Panel noted that the proposal submitted to

Boehringer Ingelheim by the publisher was entitled
‘Proposal for Boehringer Ingelheim in support of

45



[Trajental. It stated that ‘As part of the managed
entry programme, appropriate messages must be
communicated to healthcare payers in order to
prepare the market for the launch of [Trajenta]’, and
that ‘prescribers and payers.....will need to be
informed about the unique advantages of
[Trajenta]’. It proposed the development of a pair of
complementary articles in Future Prescriber to
‘support the product’. These would then be
followed at launch with a pair of supplements in
different journals aimed at payers and prescribers.

The proposal for the article in question was to
‘look at the current and future treatment options
with particular focus on the DPP4 class and
forthcoming products. As the launch of [Trajental
is likely to be approaching at this point we can
include more data on [Trajenta] in this article as it
will soon be a licensed option’. The proposal also
stated that the article would be independently
commissioned, peer reviewed and published
within the main pages of the journal. There would
be no input from the company other than for
medical accuracy. Reprints (2000) would be made
available following publication. The Panel noted
that minutes submitted by Boehringer Ingelheim
for a meeting it had with the publishers of the
article and Lilly once the complaint had been
received stated that the article format had been
agreed as appropriate between the publishers and
Boehringer Ingelheim within the timelines of the
anticipated launch of Trajenta. The minutes also
stated that the agreement with the publisher was
that it would take all responsibility for generation
of the article, choosing of authors (although it
could request input from Boehringer Ingelheim, as
it had done in relation to the article in question, but
the publishers had made the final choice),
managing the writing and review process and
publication of the final article.

The Panel disagreed with Boehringer Ingelheim’s
statement that the article did not match the
description given in the proposal on which
Boehringer Ingelheim based its decision to
purchase reprints, nor did it agree that the article
was ‘sold’ to the company as a disease awareness
piece. The Panel considered that it was clear from
the proposal that the article would support
Trajenta, and that Boehringer Ingelheim would
have known this at the outset.

It appeared that although Boehringer Ingelheim
did not pay for the article per se, it in effect
commissioned it through an agreement to pay for
2,000 reprints. The article was a result of a
business proposal between the publishers and
Boehringer Ingelheim; it would not have been
written without the company’s agreement to
purchase reprints in advance. The Panel
considered that Boehringer Ingelheim was
inextricably linked to the production of the article,
there was no strictly arms length arrangement and
in that regard the company was responsible under
the Code for the content.

46

Turning to the article itself, the Panel noted that on
the first page, under the heading, appeared the
names and affiliations of the authors. The only
mention of Boehringer Ingelheim was at the end of
the article, after citation of all the references. The
Panel considered that the article did not clearly
indicate the involvement of the company, and
ruled a breach of Clause 9.10. As the content was
promotional, the Panel considered that it was
disguised in that regard and ruled a breach of
Clause 12.1.

The Panel noted that the article stated that
linagliptin was approved in the UK and was ‘due to
launch here soon’. When the article was published,
the product had not received a marketing
authorization. The statement in relation to its
licence was therefore inaccurate, and a breach of
Clause 7.2 was ruled. In addition, the article
promoted a medicine prior to the grant of a
marketing authorization that permitted its sale or
supply, and the Panel ruled a breach of Clause 3.1.
As linagliptin did not have a marketing
authorization, and therefore did not have an SPC at
the time of publication, the Panel did not consider
that the article promoted the medicine outwith the
terms of its marketing authorization or
inconsistently with its SPC, and ruled no breach of
Clause 3.2.

The Panel noted that the article title was
‘Linagliptin: new class of DPP-4 inhibitor in the
treatment of T2DM’ and the content referred to the
medicine belonging to a ‘new chemical class of
xanthine-based DPP-4 inhibitors’. On the evidence
before it, the Panel did not consider that linagliptin
represented a new class of DPP-4 inhibitors. The
statement implied that the medicine had some
special merit, which could not be substantiated,
and the Panel ruled a breach of Clauses 7.10 and
7.4.

The article detailed a number of placebo-controlled
trials using linagliptin monotherapy or
combination therapy with other oral antidiabetic
agents. It made it clear that there were currently no
head-to-head trials of linagliptin with other DPP-4
inhibitors. The Panel did not consider that the
article made misleading comparisons of efficacy of
linagliptin and other DPP-4 inhibitors as alleged
and ruled no breach of Clause 7.2 in that regard.

The Panel noted that the article stated linagliptin
did not interfere with CYP450 and so was ‘unlikely
to affect the pharmacokinetics of agents that are
metabolized by this system’. It then went on to say
that as a result of this, linagliptin was ‘safer to use’
concomitantly with medications such as
rifampicin, ketoconazole or diltiazem than
saxagliptin. Given that there was no head-to-head
trial of linagliptin and saxagliptin, the Panel
considered that this claim about the medicines
comparative safety did not reflect available
evidence and was not capable of substantiation

by clinical experience, and ruled a breach of
Clause 7.9.

Code of Practice Review February 2012



The Panel noted the complainant’s comments in
relation to reference in the article to the effect on
beta-cell function of linagliptin and renal
acceptability of the medicine. The article stated
that adequate DPP-4 inhibition by linagliptin
offered increased availability of GLP-1
endogenously, which in turn stimulated the
proliferation and differentiation of beta-cells and
hence improved markers of beta-cell function. It
also stated that, unlike treatment with other oral
hypoglycaemic therapies, which progressively lost
glycaemic control over time, linagliptin might have
the desired effect of glycaemic durability, as its
DPP-4 inhibitory action was glucose dependent. In
relation to renal impairment, the article stated that
in a phase 3 study, 50% of patients receiving
linagliptin had moderate to severe renal function,
yet the trough linagliptin concentration in the
treatment group was similar to those with normal
renal function. The article noted that this implied
dose adjustment might not be required in renally
impaired patients. The Panel did not know whether
any of these claims were correct. The Panel noted
that the complainant bore the burden of proof. The
Panel also noted its comment above that the
company was responsible for the article. The Panel
considered that as the product did not have a
marketing authorisation at the time the article was
published, its ruling of a breach of Clause 3.1
above covered these allegations.

The Panel noted the complainant’s allegation that
the information about possible cost of linagliptin
compared with other DPP-4 inhibitors was not
factual and potentially misled in relation to the
cost-efficacy of the medicine. The article stated
that the cost of linagliptin was anticipated to be
similar to the other already marketed DPP-4
inhibitors ie around £32 per month. The Panel
noted that the complainant bore the burden of
proof. The Panel noted that the complainant had
not explained why the claim at issue was
inaccurate. There was no actual or implied cost-
efficacy claim. No breach of Clause 7.2 was ruled.
This ruling was appealed by the complainant.

Taking all the circumstances in to account, the
Panel considered that Boehringer Ingelheim would
have been aware at the outset of the promotional
content of the article. For the company to consider
it anything other than a promotional item
demonstrated a serious lack of understanding of
the Code. The Panel considered that high
standards had not been maintained and ruled a
breach of Clause 9.1 in that regard. The Panel was
concerned that the company had entered into the
agreement with the publisher given that the
proposal described promotional articles prior to
the grant of the product’s marketing authorization.
The Panel noted that such activity was one of the
examples given in the Code as likely to lead to a
breach of Clause 2. The Panel noted that
Boehringer Ingelheim’s submission that it had tried
to prevent publication, but considered that
Boehringer Ingelheim’s involvement with the
publication brought discredit upon and reduced

Code of Practice Review February 2012

confidence in the pharmaceutical industry, and
ruled a breach of Clause 2.

APPEAL BY THE COMPLAINANT

The complainant stated that the article extensively
promoted the efficacy and other benefits of
linagliptin in direct comparison to other DPP-4
inhibitors and then referred to the (unconfirmed)
cost for linagliptin. In this context the statement
that the anticipated cost of linagliptin was likely to
be similar to the other already marketed DPP-4
inhibitors was a direct claim of the similar or
comparable cost (and cost-efficacy) of linagliptin to
other DPP-4 inhibitors. The complainant appealed
the Panel’s ruling of no breach of Clause 7.2.

COMMENTS FROM BOEHRINGER INGELHEIM

Boehringer Ingelheim did not comment upon the
reasons for the appeal and had nothing further to
add to its response to the Panel.

FINAL COMMENTS FROM THE COMPLAINANT

The complainant had no comment on Boehringer
Ingelheim’s response.

APPEAL BOARD RULING

The Appeal Board noted that the article had been
published against Boehringer Ingelheim’s wishes.
The company had not provided any information for
inclusion in the article. Boehringer Ingelheim
submitted at the appeal hearing that the price
range for linagliptin was not in the public domain
when the article was published. It was not known
what information the authors had relied upon
when drafting the claim at issue. In the event it had
turned out that the cost quoted in the article was
similar to the actual cost of the medicine once
launched and similar to the other DPP-4 inhibitors
already marketed.

On the narrow grounds of the complaint the
Appeal Board considered that when the claim at
issue, ‘The cost of linagliptin is anticipated to be
similar to the other already marketed DPP-4
inhibitors (ie around £32 per month)’, was made it
was not in itself misleading as alleged. Further, the
actual cost of the product did not, in the
circumstances, render the claim misleading. The
Appeal Board upheld the Panel’s ruling of no
breach of Clause 7.2. The appeal on this point was
thus unsuccessful.

Case AUTH/2425/8/11

The Panel noted that at the time the content of the
article was agreed, Lilly and Boehringer Ingelheim
had not formed an alliance for the promotion of
Trajenta. The proposal for the article in question
was sent only to Boehringer Ingelheim and only
Boehringer Ingelheim was mentioned in the title of
the proposal. The Panel noted the submission from
both companies that Lilly was not aware of the

47



article until it was contacted by Boehringer
Ingelheim in July. Lilly had not contributed to the
payment made to the publishers and the article
was not sent to Lilly for it to check the factual
accuracy of the content. The Panel noted that an
arrangement for joint approval of materials had
been in place since February 2011. The approval
workflow referred to pre-launch materials. However,
given the exceptional circumstances and
irrespective of the fact that Lilly’'s name appeared on
the material, the Panel did not consider that Lilly

was responsible for the article at issue, and ruled no
breach of Clauses 2, 3.1,3.2,7.2,7.4,7.9,9.1,9.10
and 12.1 of the Code.

Complaint received 3 August 2011
Case AUTH/2424/8/11

completed 16 November 2011
Case AUTH/2425/8/11

completed 4 October 2011

48

Code of Practice Review February 2012



