CASE AUTH/2514/6/12

VOLUNTARY ADMISSION BY BAXTER

Failure to certify an advertisement

Baxter voluntarily admitted that an advertisement
for FEIBA (Factor VIl inhibitor bypassing agent) had
been published in the UK version of the international
journal, Haemophilia, prior to certification.

The detailed response from Baxter is given below.

The Panel noted that the advertisement at issue was
published in the March 2012 edition of Haemoplhilia, ie
before it was certified in April 2012. A breach of the
Code was ruled as acknowledged by Baxter. The Panel
noted that a draft advertisement had been submitted
to the publisher prior to certification and considered
that this could lead to problems if the submitted draft
differed from the final approved advertisement. The
Panel queried whether providing a draft advertisement
was in effect issuing it as set out in the Code. The
Panel considered that failing to certify prior to
publication meant that high standards had not been
maintained. A breach of the Code was ruled.

The Panel did not consider that the circumstances
warranted a ruling of a breach of Clause 2 of the Code
which was a sign of particular censure and reserved
for such use. No breach of that clause was ruled.

Baxter Healthcare Limited made a voluntary
admission to the Authority about an advertisement for
its medicine FEIBA (Factor VIl inhibitor bypassing
agent) published in the UK version of the international
journal Haemophilia. FEIBA was indicated for the
treatment of spontaneous or surgical bleeding in
haemophilia and for prophylaxis in haemophiliacs
with frequent joint bleeding.

COMPLAINT

Baxter submitted that earlier in 2012 it had reserved
marketing space in Haemophilia for FEIBA following
the publication of an important study.

In late January the publisher asked for draft artwork
to allow it to begin typesetting and Baxter’s agency
supplied this. Baxter stated that the agency email
made it very clear that this was a draft copy only and
was not to be printed without written confirmation of
approval from the agency or Baxter. Three days later
the agency told the publishers that the copy was
approved and that it could be released for
publication which was not so; the advertisement was
not finally approved by signatories until April.

Baxter submitted that as a draft copy was published
prior to certification this was in breach of Clause 14.1.

Baxter stated that to prevent this from happening
again it had reminded its marketing teams that the
only acceptable evidence of material being released
for use was the Code of Practice certificate complete

Code of Practice Review November 2012

with appropriate signatures. It was this and only this
that should be supplied to agencies or publishers in
order to release material.

When writing to Baxter the Authority asked it to
respond in relation to the requirements of Clauses
9.1 and 2 as well as Clause 14.1 cited above.

RESPONSE

Baxter submitted that it had been a challenge to
retrieve all correspondence in relation to this case; as
its corporate email system automatically deleted
messages after 90 days a number of emails were no
longer available. While some communication was by
email some took place by telephone and Baxter had
to therefore rely on the memories of the individuals
involved.

Baxter stated that concurrent with the review of the
UK advertisement, its global team had paid for and
created a separate FEIBA advertisement for the same
journal. There were two versions of Haemophilia, for
UK and international circulation. As the number of
pages dedicated to one medicine in any issue of a
journal was strictly limited by the Code, Baxter had
insisted that the global advertisement should appear
only in the international version of the journal. In
addition the global advertisement would require UK
approval as Haemophilia was a UK journal. This was
agreed with the Baxter global team and its draft
advertisement was submitted for review and
approved, in accordance with UK policy, in late
December 2011.

Baxter submitted that it was unable to definitively
state why the agency informed the publisher that the
advertisement at issue was approved. In Baxter’s
view, although it was difficult to provide evidence to
support it, the issue arose due to human error and
confusion around the submission of the two
advertisements for the same medicine for different
versions of the same journal with different areas of
circulation.

Baxter stated that when it became aware of the error
in early April 2012, key personnel were on leave and
so it took until the middle of May for members of the
medical team to investigate and establish exactly
what happened; the team recommended that the
company make a voluntary admission regarding a
breach of Clause 14.1.

Baxter submitted that guidance to the marketing
team referred to earlier had, to date, been verbal but
it would be communicated in writing shortly.

Baxter considered that it was clear from its
willingness to make this error public, and the

45



emphasis that it put on local approval of materials
such as this by its European and global teams, that it
was committed to high standards in all its activities.
By acting in this way Baxter considered that it had
upheld the reputation of, and increased confidence
in, the pharmaceutical industry. The company denied
a breach of Clauses 9.1 and 2.

PANEL RULING

The Panel noted that emails provided by Baxter
appeared to show that the advertisement at issue
was published in the March 2012 edition of
Haemophilia, ie before it was certified in April 2012.
A breach of Clause 14.1 was ruled as acknowledged
by Baxter. The Panel considered that submitting a
draft advertisement to the publisher prior to
certification could lead to problems if the submitted
draft differed from the final approved advertisement.
The Panel queried whether providing a draft
advertisement was in effect issuing it as set out in
Clause 14.1 of the Code. Taking all the circumstances
into account the Panel considered that failing to
certify prior to publication meant that high standards
had not been maintained. A breach of Clause 9.1
was ruled.

The Panel noted that although it first knew of the
error in early April, it took Baxter until the middle of

May to establish what had happened. The Panel
noted that Baxter’s investigation had not been
helped by key personnel being on leave. The Panel
further noted that in its response to the Authority in
July, Baxter had submitted that although it had
verbally reminded marketing teams that material
could only be released with a Code of Practice
certificate complete with appropriate signatures, no
written guidance had yet been issued. In the Panel’s
view Baxter should have acted more quickly and
decisively to ensure that its own staff and those of its
agency had no doubt as to the correct procedures
regarding the approval and certification of
advertisements and their subsequent release for
publication.

The Panel noted its comments above, however, it did
not consider that the circumstances warranted a
ruling of a breach of Clause 2 of the Code which was
a sign of particular censure and reserved for such
use. No breach of that clause was ruled.

Complaint received 13 June 2012

Case completed 30 July 2012

46

Code of Practice Review November 2012





