
Code of Practice Review November 2013 55

Shire Pharmaceuticals voluntarily admitted that a 
reprint from The Lancet (Mehta et al 2009), which 
it used to promote Replagal (agalsidase alfa), 
contained a bar chart which was misleading about 
Fabrazyme (agalsidase beta) marketed by Genzyme 
Therapeutics.

When Mehta et al was published in December 2009, 
Genzyme noted the incorrect bar chart.  The lead 
author was contacted and The Lancet published a 
corrected figure in January 2010.

Shire submitted that it circulated official reprints 
within a reprint carrier, via its sales team and at 
conferences.  The Lancet reprints comprised the 
original article with the correction at the end.  Shire 
noted, however, that neither the reprint nor the 
reprint cover made it clear that the article contained 
an error.  The uncorrected bar chart was still 
reproduced and the corrected bar chart was at the 
end of the article.  Shire appreciated that without 
explicitly drawing attention to it, readers might not 
notice the correction.

The detailed response from Shire is given below.

The Panel noted that the bar chart at issue depicted 
decrease in renal function as measured by the mean 
yearly fall in estimated glomerular filtration rate 
(GFR) according to stage of chronic kidney disease 
at baseline in patients with Fabry’s disease during 
five years of treatment with Replagal.  One bar of 
the chart depicted data from Germain et al (2007) 
showing results for Fabrazyme which had been 
‘plotted for reference and comparison’.  The bar 
for Fabrazyme showed a mean annualised change 
in GFR of approximately -2.8ml/min/1.73m2.  The 
change in GFR for Fabrazyme reported by Germain 
et al was in fact approximately -1.1ml/min/1.73m2.  
Mehta et al did not compare Fabrazyme and 
Replagal in the text of their paper. The Lancet 
published a corrected bar chart on the last page of 
the reprint; to see the corrected bar chart the reader 
would have to turn over the last page of the paper 
although the Panel noted that it was clear from 
the last page that something was printed on the 
reverse.  The cover of the reprint referred the reader 
to The Lancet’s website for WebExtra content.  Once 
on The Lancet website, there was a link from Mehta 
et al to the corrected bar chart.

The Panel noted that Shire had distributed Mehta 
et al in a reprint folder together with a four page 
summary.  The reprint folder cited the references for 
both the original paper and the corrected bar chart 
as did the front page of the summary.  The summary 
gave a brief overview of Mehta et al and made no 
comparisons with Fabrazyme; neither the original 
nor the corrected bar chart was included in the 
summary.

The Panel considered that it was unfortunate that 
Mehta et al had published an incorrect bar chart.  
Nonetheless, the reprint distributed by Shire had 
included the corrected bar chart, readers were 
directed to The Lancet website where there was 
a link to the corrected bar chart and the cover of 
the reprint carrier cited the reference for both the 
original paper and the corrected bar chart.  Other 
than in the bar chart, the authors did not compare 
Replagal with Fabrazyme and the summary of 
Mehta et al drew no comparisons between the 
two medicines.  Taking all the circumstances into 
account the Panel did not consider that the material 
at issue was misleading and no breaches of the 
Code, including Clause 2, were ruled. 

Shire Pharmaceuticals Limited voluntarily admitted 
that a reprint from The Lancet (Mehta et al 2009) 
which it used in the promotion of Replagal 
(agalsidase alfa), contained a bar chart which was 
misleading about Fabrazyme (agalsidase beta) 
marketed by Genzyme Therapeutics.  Mehta et al 
had analysed 5-year treatment with Replagal in 
patients with Fabry’s disease who were enrolled in 
the Fabry Outcome Survey observational database.  
Fabrazyme and Replagal were both indicated for 
long-term enzyme replacement therapy in patients 
with a confirmed diagnosis of Fabry’s disease.

COMPLAINT

Shire stated that when Mehta et al was published in 
December 2009, Genzyme noted that the bar chart in 
question (figure 4) contained an error which related to 
Fabrazyme.  The lead author was contacted and The 
Lancet published a corrected figure in January 2010.

Shire noted that in inter-company dialogue it had 
stated that it would not deliberately refer to, or use the 
bar chart in its uncorrected form.

Shire submitted that as Mehta et al presented data 
about Replagal it acquired official reprints and 
circulated them, within a reprint carrier, via its sales 
team and at conferences.  As was the standard 
practice when errors had been noted, The Lancet 
reprints comprised the original article with the 
correction at the end.  Shire noted, however, that 
neither the reprint nor the reprint cover made it clear 
that the article contained an error.  The uncorrected 
bar chart was still reproduced and the corrected bar 
chart was at the end of the article as per standard 
practice.  It was possible, therefore, that readers might 
not notice the correction.

Shire immediately arranged for the sales team to 
return any remaining copies of the reprint.  Shire 
submitted that while the reprints it used were 
the official versions obtained from The Lancet, it 
appreciated that in using them without explicitly 
drawing the readers’ attention to the correction, they 
might not have noticed it.

CASE AUTH/2590/3/13 NO BREACH OF THE CODE

VOLUNTARY ADMISSION BY SHIRE
Journal reprint



56 Code of Practice Review November 2013

When writing to Shire, the Authority asked it to 
respond in relation to Clauses 2, 7.2 and 9.1 of the 
Code.

RESPONSE

Shire explained that the Fabry Outcome Survey 
was a Shire sponsored, long-term, observational 
study of patients with Fabry’s disease who were 
either not treated or who were receiving Replagal.  
The survey’s international board, which was made 
up of independent physicians, decided to publish 
the results in a cohort of patients who had been 
treated for 5 years.  The data was collated by Shire 
statisticians and presented to the authors.  One of 
the ten authors was a health professional employed 
by Shire.  The authors with writing support from 
an agency (paid for by Shire), completed the 
article and submitted it to The Lancet.  As with all 
Shire-sponsored articles that were about one of 
its products, the article was internally reviewed 
to ensure accuracy of the Shire data but was not 
subject to any other editorial review by Shire.  The 
involvement of Shire and Shire personnel was 
referenced in the article.

Following online publication of the article on 2 
December, Shire received a letter from Genzyme 
which noted an error in the bar chart which referred 
to Fabrazyme.  Genzyme stated that it had already 
contacted the lead author who was aware of the 
error and would ask The Lancet to correct it.  The 
Lancet subsequently published a correction in its 
usual fashion (Department of Error).

In response to Genzyme’s letter, Shire stated that it 
would not deliberately refer to, or use, the bar chart 
in its uncorrected form.  However, it reserved the 
right to use the article when accompanied by the 
correction notice or any data including the corrected 
bar chart.

Shire stated that after the correction had been 
published it received 220 official reprints from The 
Lancet to be distributed in a reprint carrier that was 
certified on 21 August 2012.  The reprint carrier 
also included an insert which the representatives 
were encouraged to focus on when they discussed 
the article.  This insert did not refer to the bar chart 
but focussed on the conclusions drawn by the 
authors from the Fabry Outcome Study data.  The 
reprint carrier referenced the original article and the 
correction.  During the approval and certification 
process it was considered that the use of the official 
reprint including the corrected version of the bar 
chart would satisfy the agreement with Genzyme as 
to how the reprint would be used.

Shire stated that each of its five representatives 
received 20 copies of the reprint and carrier and 
distributed some at various 1:1 meetings and 
conferences.  On 14 February 2013, following an 
email from Genzyme which had picked up one of 
these reprints at a meeting, the representatives were 
emailed and asked to return all remaining copies of 
the reprint carriers until the company had completed 
its investigation and resolved the situation.  

Approximately 40 copies had been returned.
Shire noted that the initial inter-company dialogue 
was conducted between 11 December 2009 and 
8 February 2010 and the latest correspondence 
started 17 December 2012 and had been ongoing 
since then.  Shire confirmed immediately that it had 
used the official reprint from The Lancet and not the 
uncorrected version.  Shire accepted that the erratum 
could have been more clearly referenced although 
it was the standard reprint from The Lancet; further, 
the reprint carrier cited both the original reprint and 
the erratum.  Whilst not currently incorrect, given 
the inability to reach consensus with Genzyme, Shire 
considered that the most reasonable approach would 
be to self-refer this issue to the Authority.

PANEL RULING

The Panel noted that the bar chart at issue depicted 
decrease in renal function as measured by the mean 
yearly fall in estimated glomerular filtration rate 
(GFR) according to stage of chronic kidney disease 
at baseline in patients with Fabry’s disease during 
five years of treatment with Replagal.  One bar of 
the chart depicted data from Germain et al (2007) 
showing results for Fabrazyme which had been 
‘plotted for reference and comparison’.  The bar for 
Fabrazyme showed a mean annualised change in GFR 
of approximated -2.8ml/min per 1.73m2.  The change 
in GFR for Fabrazyme reported by Germain et al was 
in fact approximately -1.1ml/min per 1.73m2.  Mehta 
et al did not compare Fabrazyme and Replagal in the 
text of their paper and once notified of the error, the 
lead author asked The Lancet to publish a corrected 
bar chart which it did.  The official reprint of Mehta et 
al included the corrected bar chart on the last page; 
to see the corrected bar chart the reader would have 
to turn over the last page of the paper although the 
Panel noted that it was clear from the last page that 
something was printed on the reverse.  The cover of 
the reprint referred the reader to The Lancet’s website 
for WebExtra content.  Once on The Lancet website, 
there was a link from Mehta et al to the corrected bar 
chart.

The Panel noted that Shire had distributed Mehta et 
al in a reprint folder together with a four page, A4 
summary (ref UK/HG/REP/12/0008a).  The reprint folder 
cited the references for both the original paper and 
the corrected bar chart as did the front page of the A4 
summary.  The A4 summary gave a brief overview 
of Mehta et al and made no comparisons with 
Fabrazyme; neither the original nor the corrected bar 
chart was included in the summary.

The Panel considered that it was unfortunate that 
Mehta et al had published an incorrect bar chart.  
Nonetheless, the reprint distributed by Shire had 
included the corrected bar chart, readers were directed 
to The Lancet website where there was a link to the 
corrected bar chart and the cover of the reprint carrier 
cited the reference for both the original paper and the 
corrected bar chart.  Other than in the bar chart, the 
authors did not compare Replagal with Fabrazyme and 
the A4 summary of Mehta et al drew no comparisons 
between the two medicines.  Taking all the 
circumstances into account the Panel did not consider 



Code of Practice Review November 2013 57

that the material at issue was misleading.  No breach of 
Clause 7.2 was ruled.  The Panel did not consider that 
there had been a failure to uphold high standards.  No 
breach of Clause 9.1 was ruled.  Given these rulings, 
the Panel also ruled no breach of Clause 2.

Complaint received  21 March 2013
 
Case completed   16 April 2013


