
Code of Practice Review May 2017� 95

CASE AUTH/2927/1/17� NO BREACH OF THE CODE

ANONYMOUS, NON-CONTACTABLE v ROCHE
Article on the BBC website

An anonymous, non-contactable complainant, who 
stated that he/she was a co-owner of a healthcare 
public relations company, submitted a complaint 
about an article which was posted on the BBC 
website on 22 December 2016 and extensively 
covered in broadcast media by the BBC.

The BBC article was entitled ‘Multiple sclerosis 
drug “a landmark”’.  The article outlined two trials 
of Roche’s unlicensed medicine, ocrelizumab.  One 
trial was in primary progressive multiple sclerosis 
(MS) and the other in relapsing remitting MS.  The 
BBC website referred to trials published in the New 
England Journal of Medicine (NEJM) and included 
quotations from Professor Gavin Giovannoni 
from Barts and The London School of Medicine 
and Dentistry, Dr Aisling McMahon, from the MS 
Society and Dr Peter Calabresi, John Hopkins 
University, Baltimore.  

The article stated that ‘... the percentage of 
patients that had deteriorated fell from 39% 
without treatment to 33% with ocrelizumab’.  
The complainant stated that this did not sound 
‘landmark’.  The complainant referred to another 
statement ‘the relapse rate with ocrelizumab 
was half that of those using another drug’.  The 
complainant understood that some other MS 
medicines might have a greater effect on relapse 
rate so was not sure if this was ‘landmark’ either.

The complainant was confused as to how this 
promotion of a medicine to the public was permitted 
particularly before a licence was issued.

The detailed response from Roche is given below.

The Panel noted that when complaints were 
received about what an independent journalist had 
published in the press, its rulings were made upon 
the material released by the company that might 
have prompted the article and not the article itself.  

The Panel noted that the article on the BBC 
website was headed ‘Multiple sclerosis drug “a 
landmark”’ and began by stating that ocrelizumab 
had been described as ‘big news’ and a ‘landmark’ 
in treating MS by doctors and charities.  The ‘big 
news’ quotation had come independently from 
the MS Society and the NEJM editorial by Dr 
Calabresi had described the studies as ‘landmark’ 
studies.  The article referred to the positive results 
for ocrelizumab in primary progressive MS and 
in relapsing remitting MS.  It quoted Professor 
Giovannoni who co-operated with Roche to state 
that ‘The results shown by these studies have the 
potential to change how we approach treating 
both relapsing and primary progressive MS’ and 
‘It’s very significant because this is the first time 
a phase three trial has been positive in primary 
progressive MS’.  The BBC article also referred 

to Dr Calabresi warning doctors to stay vigilant 
because of the risk of side-effects.  Weakening the 
immune system increased the risk of infection and 
of cancer emerging.  

The Panel noted that the press release issued by 
Roche UK did not describe either ocrelizumab or the 
trial as ‘landmark’ nor did it contain reference to or 
quotations from Dr McMahon or Dr Calabresi.  The 
Panel had no evidence about how ocrelizumab had 
been described verbally by Roche’s spokespersons.  
The press release was headed ‘Phase III results 
for Roche’s investigational medicine ocrelizumab 
published in New England Journal of Medicine’.  
The press release referred to the role of B-cells in 
both early and more advanced MS.  It included a 
quotation from Professor Giovannoni, a member 
of the scientific steering committee for the studies 
who stated that a significant reduction in disease 
activity and disability progression as a result of 
ocrelizumab treatment, compared with standard-
of-care high-dose interferon was seen and that ‘The 
consistency and robustness of the outcomes seen 
in these clinical studies, and the favourable safety 
profile and high-efficacy of ocrelizumab supports 
a growing consensus on the importance of early 
effective treatment in MS’.  The press release 
referred to the consistent and clinically meaningful 
reductions in major markers of disease activity 
and progression compared with Rebif (interferon 
beta-1a) in relapsing remitting MS and with placebo 
in primary progressive MS.  

The Panel noted that the editorial in the NEJM 
referred to the significance of the results and that 
ocrelizumab was the first medicine to show a 
significant effect in slowing disability progression 
in a phase three trial in primary progressive MS 
and therefore the trial represented a landmark 
study in the field.  The editorial referred to the need 
to consider side-effects including the higher than 
normal risk of herpes reactivation and of neoplasms, 
especially breast cancer.  The editorial concluded 
with the need to study these side-effects in future 
trials and the need for phase four monitoring in the 
community to understand the extent of the risk.  
Clinicians were urged to stay vigilant with regard to 
monitoring for side-effects that could be managed 
effectively if detected early.

The Panel noted that ocrelizumab was not licensed.  
It considered that there would understandably be 
much interest in this product and particularly in the 
results in treating primary progressive MS given 
Roche’s submission that no other medicine had 
demonstrated a statistically significant treatment 
effect in primary progressive MS.  The Panel 
considered that the BBC website went beyond the 
press release issued by Roche.  It reflected some of 
the language used in the NEJM editorial.  



96� Code of Practice Review May 2017

The Panel noted the complainant’s concerns 
about the use of the word ‘landmark’ in the BBC 
article with regard to two quotations in particular.  
‘Landmark’, however, was not used in the Roche 
press release.  It was clear from the press release 
that the product was investigational and that the 
marketing applications were under review.  The 
Panel considered that the tone of the Roche press 
release was different to that of the article and the 
positive language used in the NEJM and did not 
appear to have led to the ‘landmark’ claim in the 
BBC article.  Although the use of ‘landmark’ might 
encourage members of the public to ask their health 
professionals to prescribe a specific prescription 
only medicine, the Panel did not consider this would 
be a consequence of the Roche press release at 
issue.  The Panel ruled no breaches of the Code 
including Clause 2 on the narrow ground alleged.

An anonymous, non-contactable complainant, who 
stated that he/she was a co-owner of a healthcare 
public relations company with nearly 30 years’ 
experience, submitted a complaint about an article 
which was posted on the BBC website on 22 
December 2016 and extensively covered in broadcast 
media by the BBC.

The BBC article was entitled ‘Multiple sclerosis drug 
“a landmark”’.  The article outlined two trials of Roche 
Products Limited’s unlicensed medicine, ocrelizumab.  
One trial was in primary progressive multiple sclerosis 
(MS) and the other in relapsing remitting MS.  The 
BBC website referred to trials published in the New 
England Journal of Medicine (NEJM) and included 
quotations from Professor Gavin Giovannoni, Chair of 
Neurology, Barts and The London School of Medicine 
and Dentistry, Dr Aisling McMahon, Head of Clinical 
Trials at the MS Society and Dr Peter Calabresi, John 
Hopkins University, Baltimore.  

COMPLAINT		

The complainant referred to a statement in the 
BBC article ‘... the percentage of patients that had 
deteriorated fell from 39% without treatment to 
33% with ocrelizumab’.  The complainant stated that 
whilst his/her and his/her colleagues’ knowledge of 
MS was not extensive, this did not sound ‘landmark’ 
to them.  The complainant referred to another 
statement ‘the relapse rate with ocrelizumab was 
half that of using another drug’.  The complainant 
understood that some other MS medicines might 
have an even greater effect on relapse rate so was 
not sure if this was ‘landmark’ either.

The complainant and his/her colleagues had been 
trained by clients on the Code and had also attended 
seminars run by the PMCPA and were confused as 
to how this promotion of a medicine to the public 
was permitted particularly before a licence was 
issued.  In the complainant’s experience, where 
company sponsored trials of a medicine were being 
communicated via broadcast media, the company’s 
UK affiliate or parent company was always 
extensively involved in the content, language and 
tone.  The agencies, as directed by the manufacturer, 
then tended to brief the media, charities and 
physicians.  It might be that the parent company was 

responsible for this article placement but it would be 
good to know if this therefore made it acceptable.

The complainant stated that the reason that he/she 
had brought this to the PMCPA’s attention was to 
request an assessment of the article and associated 
media of this story in the UK and for some clarity of 
whether or not a breach of the Code had occurred.  In 
addition, the healthcare communications field would 
welcome some guidance – issued by the PMCPA – on 
the dos and don’ts of communicating medicines to 
the public within the UK.  Companies often called 
this a grey area; some took a conservative line and 
others had very few limitations.

When writing to Roche the Authority asked it to bear 
in mind the requirements of Clauses 26.2, 9.1 and 2 
of the Code.

RESPONSE

Roche submitted that all activities had been in 
accordance with the letter and spirit of the Code and 
in particular, Clauses 26.2, 9.1 and 2.

Roche submitted that on 21 December 2016, phase 
three clinical trial results from the ocrelizumab 
clinical trial programme in primary progressive MS 
and relapsing remitting MS were published in the 
prestigious NEJM (Hauser et al 2016 and Montalban et 
al 2016 and an associated editorial by Calabresi).

No other medicine had demonstrated a statistically 
significant treatment effect in primary progressive 
MS, a disease area with a high unmet medical need.  
In relapsing remitting MS, ocrelizumab was shown 
to be a high efficacy medicine with a favourable 
safety profile.  Safety concerns plagued most high 
efficacy options and typically led to complex and 
burdensome patient monitoring algorithms as 
a result.  Ocrelizumab appeared to be positively 
different in that respect.

Given that ocrelizumab was the first and only 
medicine to have compelling clinical data in both 
primary progressive MS and relapsing remitting MS, 
Roche considered publication of these clinical trial 
results was newsworthy.

Being aware of the anticipated publication of these 
important and newsworthy results in the NEJM, Roche 
Products Ltd (the UK trading company for Roche’s 
pharmaceutical operations) drafted and approved a 
press release to coincide with the publication.  Whilst 
the Code required examination of press releases, 
Roche certified the final version which was completed 
in a timely manner by one medical final signatory and 
one senior employee (non-medical).  Particular care 
and attention was given to ensure adherence to all 
previously published PMCPA guidance in relation to 
press releases and guidance contained in Clause 26 
and its supplementary information.

Roche submitted that the press release was factual 
and accurate; it commented on the results of the 
study within the context of the regulatory process 
in a balanced manner.  There were no superlative 
statements or claims of any description with a 



Code of Practice Review May 2017� 97

brief passing commentary on the key primary and 
secondary endpoints that were met in the studies.  
There was no use of the word ‘landmark’ which 
appeared in the BBC article in question and which 
the anonymous complainant had particularly 
commented upon.  Importantly, the press release 
was not intended to raise unfounded hopes or to 
encourage members of the public to ask their health 
professionals for the medicine.

The Roche press release included a quotation 
from Professor Giovannoni which Roche had 
proactively sought.  The email exchange with 
Professor Giovannoni and approval of the quotation 
on this topic was provided.  Roche recognised 
that it was responsible for all aspects of the press 
release including any quotations within.  Professor 
Giovannoni’s quotation was fair, balanced and 
appropriate within the context of the press release.

For additional background information, in November 
2016, Roche was asked by the MS Society for the 
anticipated publication of this data in the NEJM.  
Accordingly, the MS Society was informed of the 
NEJM publications reactively.

Roche stated that before it proactively distributed 
the press release to appropriate health journalists, it 
was approached by a BBC health journalist, James 
Gallagher, for more information about the NEJM 
publication.  Having previously submitted his name 
to the NEJM database and mailing list, he was 
independently notified of the impending publication 
of the ocrelizumab clinical trial programme by 
the NEJM a week before publication.  Upon this 
notification, Mr Gallagher contacted the MS Society, 
which then referred him to Roche as documented in 
the email exchange.  This email exchange was initiated 
by the MS Society to Mr Gallagher and included a 
quotation from Dr Aisling McMahon, at the society.  
Roche had no input into this quotation, nor awareness 
of it until a member of its public relations team was 
copied into the email.  The quotation was not used in 
Roche’s press release.

Upon his request, Roche provided James Gallagher 
with the embargoed Roche press release and 
facilitated access to Professor Giovannoni.

Roche did not approach Dr Calabresi for either a 
quotation or to facilitate an interview at any time.  
Roche noted that the NEJM editorial, written by Dr 
Calabresi, stated that the data was ‘landmark’.  Given 
James Gallagher’s awareness of the NEJM editorial 
therefore, Roche submitted that he might have used 
this language as a result of reading this editorial. 

In summary, Roche submitted that the press release 
was factual, accurate and presented in a balanced 
manner with no potential to either raise unfounded 
hopes or to encourage members of the public to 
ask their health professionals to prescribe a specific 
prescription only medicine.  It therefore submitted 
that the press release was in accordance with the 
requirements of Clause 26.2.

Roche submitted that high standards were 
maintained throughout the creation, review, approval 

and dissemination of the press release in accordance 
with the requirements of the Code.  Roche thus did 
not believe the activities were in breach of Clause 9.1. 

Finally, given its position with regard to Clauses 26.2 
and 9.1, Roche did not believe any of these activities 
had brought discredit upon or reduced confidence 
within the pharmaceutical industry and therefore it 
denied a breach of Clause 2.

PANEL RULING

The Panel noted that the complainant was 
anonymous and non-contactable.  Like all 
complaints, anonymous complaints were judged on 
the evidence provided.  The complainant bore the 
burden of proving his/her complaint on the balance 
of probabilities.  

The Panel noted that Clause 26.1 prohibited the 
advertising of prescription only medicines to the 
public.  Clause 26.2 permitted information about 
prescription only medicines to be supplied directly or 
indirectly to the public but such information had to 
be factual and presented in a balanced way.  It must 
not raise unfounded hopes of successful treatment 
or be misleading with respect to the safety of the 
product.  Statements must not be made for the 
purpose of encouraging members of the public to 
ask their doctor to prescribe a specific prescription 
only medicine.  

The supplementary information to Clause 26.2 made it 
clear that companies could provide non-promotional 
information about prescription only medicines to the 
press and others.  The Panel noted that the material at 
issue had appeared on the BBC website.  

The press release was issued by Roche UK but in 
response to the point raised by the complainant 
about the possible involvement of the parent 
company, it was a well-established principle that the 
UK company was responsible under the Code for 
the activities of overseas companies in the UK.  The 
Panel noted that when complaints were received 
about what an independent journalist had published 
in the press, its rulings were made upon the material 
released by the company that might have prompted 
the article and not the article itself.  

The Panel noted that the article on the BBC website 
was headed ‘Multiple sclerosis drug “a landmark”’ 
and began by stating that the medicine had been 
described as ‘big news’ and a ‘landmark’ in treating 
MS by doctors and charities.  The ‘big news’ quotation 
had come independently from the MS Society and 
the NEJM editorial had described the studies as 
‘landmark’ studies.  The article referred to the positive 
results for ocrelizumab in primary progressive MS 
and in relapsing remitting MS.  It quoted Professor 
Giovannoni who co-operated with Roche to state 
that ‘The results shown by these studies have the 
potential to change how we approach treating both 
relapsing and primary progressive MS’ and ‘It’s 
very significant because this is the first time a phase 
three trial has been positive in primary progressive 
MS’.  The article quoted Dr McMahon from the MS 
Society who stated that ‘This is really big news for 



98� Code of Practice Review May 2017

people with the primary progressive form of [MS]’ 
and Dr Calabresi was quoted as stating that ‘This is 
the first drug to show a significant effect in slowing 
disability progression in a phase three trial in primary 
progressive [MS] and therefore represents a landmark 
study in the field’.  This statement was also in the 
editorial in the NEJM which he had written.  The BBC 
article also referred to Dr Calabresi warning doctors 
to stay vigilant because of the risk of side-effects.  
Weakening the immune system increased the risk of 
infection and of cancer emerging.

It appeared from email correspondence provided that 
it was the MS Society that referred the journalist to 
Roche; Roche in turn provided the journalist with an 
embargoed copy of the press release in response to 
his request for more information on the NEJM papers 
and facilitated contact with Professor Giovannoni.  In 
the Panel’s view the emails provided did not contain 
any inappropriate claims for ocrelizumab.

The Panel noted that the press release issued by Roche 
UK did not describe either ocrelizumab or the trial as 
‘landmark’ nor did it contain reference to or quotations 
from Dr McMahon or Dr Calabresi.  The Panel had no 
evidence about how ocrelizumab had been described 
verbally by Roche’s spokespersons.  The press release 
was headed ‘Phase III results for Roche’s investigational 
medicine ocrelizumab published in New England 
Journal of Medicine’.  The press release referred to the 
role of B-cells in both early and more advanced MS.  
It included a quotation from Professor Giovannoni, 
a member of the scientific steering committee for 
the studies who stated that a significant reduction in 
disease activity and disability progression as a result 
of ocrelizumab treatment, compared with standard-
of-care high-dose interferon was seen and that ‘The 
consistency and robustness of the outcomes seen 
in these clinical studies, and the favourable safety 
profile and high-efficacy of ocrelizumab supports 
a growing consensus on the importance of early 
effective treatment in MS’.  The press release referred 
to the consistent and clinically meaningful reductions 
in major markers of disease activity and progression 
compared with Rebif (interferon beta-1a) in relapsing 
remitting MS and with placebo in primary progressive 
MS.  Emails showed that Roche had provided 
Professor Giovannoni with a suggested quotation 
which he had then amended slightly.

The press release also included a quotation from 
Roche UK referring to the potential impact ocrelizumab 
might have on improving patient outcomes, especially 
in primary progressive MS where there were no 
treatments currently available.  Roche also referred to 
the work to address the unmet needs of and provide 
high-efficacy treatment options for the 100,000 people 
in the UK who had these forms of MS.  

The press release concluded with information on 
the marketing applications submitted for relapsing 
remitting MS and primary progressive MS which had 
been validated and were currently under review by 
the European Medicines Agency (EMA) and the US 
Food and Drug Administration (FDA).  The notes to 
editors section of the press release gave details about 
the studies and their outcomes including data for 
adverse events.  

The Panel noted that the editorial in the NEJM 
referred to the significance of the results and that 
ocrelizumab was the first medicine to show a 
significant effect in slowing disability progression 
in a phase three trial in primary progressive MS 
and therefore the trial represented a landmark 
study in the field.  The editorial referred to the need 
to consider side-effects including the higher than 
normal risk of herpes reactivation and of neoplasms, 
especially breast cancer.  The editorial concluded 
with the need to study these side-effects in future 
trials and the need for phase four monitoring in the 
community to understand the extent of the risk.  
Clinicians were urged to stay vigilant with regard to 
monitoring for side-effects that could be managed 
effectively if detected early.

The Panel noted that ocrelizumab was not licensed.  
It considered that there would understandably be 
much interest in this product and particularly in the 
results in treating primary progressive MS given 
Roche’s submission that no other medicine had 
demonstrated a statistically significant treatment 
effect in primary progressive MS.  The Panel 
considered that the BBC website went beyond the 
press release issued by Roche.  It reflected some of 
the language used in the NEJM editorial.  

The Panel noted the complainant’s concerns 
about the use of the word ‘landmark’ in the BBC 
article with regard to two quotations in particular.  
‘Landmark’, however, was not used in the Roche 
press release.  It was clear from the press release 
that the product was investigational and that the 
marketing applications were under review.  The 
Panel considered that the tone of the Roche press 
release was different to that of the article and 
the positive language used in the NEJM and did 
not appear to have led to the ‘landmark’ claim in 
the article.  Although the use of ‘landmark’ might 
encourage members of the public to ask their health 
professionals to prescribe specific prescription only 
medicine, the Panel did not consider this would be 
a consequence of the Roche press release at issue.  
The Panel therefore ruled no breach of Clause 26.2 
on the narrow ground alleged.

The Panel noted that the complainant referred to the 
BBC article as promoting an unlicensed medicine.  The 
case preparation manager had not asked the company 
to respond in relation to the requirements of Clause 
26.1 or Clause 3.1 of the Code so the Panel was unable 
to consider those requirements.  

The Panel noted its ruling above and considered that 
Roche had not failed to maintain high standards and 
therefore ruled no breach of Clause 9.1.  

The Panel noted that a ruling of a breach of Clause 2 
was a sign of particular censure, and was reserved for 
such circumstances.  The Panel noted its rulings above 
and did not consider that the press release brought 
discredit upon or reduced confidence in the industry, 
and ruled no breach of Clause 2.

Complaint received	 4 January 2017

Case completed	 7 February 2017
 




