
CASE/0241/07/24 NO BREACH OF THE CODE 

COMPLAINANT v PROVECA 

Alleged promotion to the public in the Daily Mail 

CASE SUMMARY 

This case was in relation to an article published on the Daily Mail website which the 
complainant alleged constituted promotion to the public. 

The outcome under the 2021 Code was: 

No Breach of Clause 5.1 Requirement to maintain high standards at all times 

No Breach of Clause 26.1 Requirement not to advertise prescription only medicines 
to the public 

No Breach of Clause 26.2 Requirement that information about prescription only 
medicines which is made available to the public must be 
factual, balanced, must not raise unfounded hopes of 
successful treatment or encourage the public to ask their 
health professional to prescribe a specific prescription 
only medicine 

This summary is not intended to be read in isolation. 
For full details, please see the full case report below. 

FULL CASE REPORT 

A complaint about Proveca Ltd was received from an anonymous, contactable complainant who 
described themselves as a health professional. 

COMPLAINT 

The complaint wording is reproduced below: 

“Proveca have engaged in promotion to the public: [URL provided linking to an article 
on the Daily Mail website titled ‘The tiny tablet that baby heart patients can swallow – 
dispersing in saliva to help lower blood pressure and bolster blood flow’].” 

When writing to Proveca, the PMCPA asked it to consider the requirements of Clauses 5.1, 26.1 
and 26.2 of the 2021 Code. 



 
 

2

PROVECA’S RESPONSE 
 
The response from Proveca is reproduced below: 
 

“In response to the above complaint, I would like to confirm that Proveca Ltd. had no 
part in the commissioning, authoring or publication of the article for Daily Mail and that 
we have not sought to promote our products to the public. This article has been 
published without our collaboration, approval or authority; therefore, we believe that it 
does not meet the definition of promotion by a pharmaceutical company in Clause 1.17, 
and thus it is outside the scope of the Code. Consequently, we believe that no 
breaches of the Code have been committed by Proveca. 
 
The author of the article, [named author], is a freelance writer and journalist who 
undertakes work for multiple publications and companies. [They had] previously 
worked on a fixed term assignment to create a public relations piece in an industry 
publication for Proveca; however, the project was cancelled, and the output has not 
been utilised. [They were] paid for the time [they] spent working on this project for the 
company, and that was the end of [their] engagement. [They were] not a Proveca 
employee, and [they] did not write or submit the article to Daily Mail for or on behalf of 
Proveca. 
 
We have had no communications with Daily Mail; there have been no press releases, 
briefings or other communications by us in relation to the article in question, on 
Aqumeldi or indeed on any matter. It naturally follows that we cannot provide you any 
copies of any of the material provided to the Daily Mail on these. On review of the Daily 
Mail article, we have identified scientific inaccuracies which would not have been 
present had we been involved with writing the article. 
 
As I have set out above, since the article was published without our involvement or 
authority, we cannot be held responsible for its contents, and it falls outside the 
definition of promotion by a pharmaceutical company. Therefore, I submit that we have 
not breached the Code.” 

 
Further information from Proveca 
 

“Thank you for consideration of our response to the above complaint. The additional 
information you have requested is below. 
 
1) [Named author], the freelance journalist, was engaged in a project to increase 
awareness of the technology around orodispersible tablets in pharmaceutical and 
scientific press to showcase the methods of developing novel and innovative 
formulations in order to make medicines suitable for children, and to reinforce the 
paediatric focus of Proveca as a company in the industry as well as the scientific and 
medical communities. Although Aqumeldi is one of the products we have developed in 
an orodispersible formulation, it was not the focus of the project, and it is not our only 
product with an orodispersible formulation. 
 
2) The relationship between Proveca and [named author] started in February 2024 and 
ended on 19th June 2024 when [they] submitted [their] final invoice. 
 



 
 

3

3) [Named author] did not yet have a master service contract with Proveca; however, 
[they] signed a non-disclosure agreement, and submitted invoices for work [they] 
performed as and when required. The initial plan had been for [them] to perform some 
research, prepare proposals and if/when we decided on a suitable proposal, we would 
sign contracts. As part of this understanding, the work [they] performed included 
freelance writing support, journal and desk research, interviewing interested parties, 
and preparing proposals. Following preparation of the proposals, we decided not to 
proceed with the project in its current format, hence we did not get to the stage of 
signing a contract. Since we do not have a contract I can send you, I have attached the 
invoices we received after [they] completed the work which [they] performed for 
Proveca.” 

 
PANEL RULING 
 
The complaint concerned an article published on the Daily Mail website on 9 July 2024 titled 
“The tiny tablet that baby heart patients can swallow – dispersing in saliva to help lower blood 
pressure and bolster blood flow” which the complainant alleged constituted promotion to the 
public. The Panel noted that the complainant did not explain why they considered Proveca had 
promoted a prescription only medicine to the public, nor why it was in breach of Clause 26.2. 
 
The article by a named journalist began by stating that the tablet in question “could radically 
improve the treatment of heart failure in babies and young children” and discussed: the 
difficulties of administering medicines to young children and babies with heart failure; the 
approval of Aqumeldi (enalapril) and its use in younger children and babies with heart failure; 
the use of Aqumeldi by several NHS Trusts; and clinical trial data. The article ended with a 
quote from a hospital director: “The use of a dispersible mini-drug like this is fantastic, as it 
enables children to take an easy-to-use tablet, yet not have to swallow it.” The Panel noted that 
Proveca was named in an indirect quotation within the article: “Proveca Pharma, the 
Manchester-based firm behind it [the new mini tablet: Aqumeldi], says it uses nanotechnology to 
compress the drug particles needed into a more compact formulation.” 
 
The Panel noted that when complaints were received about a published article its rulings were 
based upon the acceptability of the information provided by the pharmaceutical company or its 
agent to the journalist/media publication and not on the content of the article itself. 
 
Proveca stated that it had no part in the commissioning, authoring or publication of the article for 
the Daily Mail and it had not sought to promote its products to the public. According to Proveca, 
there had been no communications with the Daily Mail, no press releases, briefings or other 
communications by it in relation to the article in question, on Aqumeldi or indeed on any matter. 
 
The Panel took account of Proveca’s submission that the article was written by a freelance 
journalist and noted that the byline of the article in question stated “for the Daily Mail” after the 
journalist’s name. 
 
Proveca submitted that the freelance journalist in question was previously engaged by Proveca 
in a project to increase awareness of the technology around orodispersible tablets in the 
pharmaceutical and scientific press. Aqumeldi, the medicine referred to in the article, was not 
the focus of the project and was not Proveca’s only product with an orodispersible formulation. 
The journalist did not have a master services contract with Proveca; however, they signed a 
non-disclosure agreement, and submitted invoices for work performed. The initial plan had been 



 
 

4

for the journalist to perform some research, prepare proposals and if/when Proveca decided on 
a suitable proposal, Proveca would sign contracts. Following preparation of the proposals, 
Proveca decided not to proceed with the project and hence did not get to the stage of signing a 
contract. The relationship between Proveca and the journalist ended on 19 June 2024, prior to 
the Daily Mail article’s publication. 
 
Noting the previous relationship between Proveca and the journalist, the Panel considered it 
possible that the journalist might have been provided with relevant information during the 
engagement. The Panel considered that any such information would only have been provided 
for the purpose of developing proposals, none of which were adopted by Proveca, and of 
particular importance, that such information was the subject of a non-disclosure agreement. The 
Panel did not have a copy of the non-disclosure agreement nor any information about whether 
there had been communication between Proveca and the journalist about the article after its 
publication. 
 
The Panel was very concerned about the absence of a written contract between Proveca and 
the freelance journalist. Written contracts provided amongst other things an opportunity to 
ensure that broader governance standards were clear and agreed between the parties. 
 
The Panel bore in mind Proveca’s submission that the article had been published without its 
collaboration, approval or authority and that it had played no part in the authoring or publication 
of the article. The Panel considered that the previous engagement between the journalist and 
Proveca was relevant. However, on balance, the Panel did not consider that it could be 
established on the balance of probabilities that Proveca had provided any information to the 
journalist in question that was not covered by the non-disclosure agreement, or provided any 
information to the Daily Mail, or issued a press release. Nor had the complainant explained why 
in their view the article promoted a prescription only medicine to the public by Proveca. The 
Panel therefore ruled no breaches of Clauses 26.1, 26.2 and 5.1 of the Code. 
 
 
Complaint received 22 July 2024 
 
Case completed 30 May 2025 


